آنالیز ریشه خرابی ( RCA )

هفت گام جهت اجرای موفق آنالیز ریشه خرابی ( RCA )

RCA

هفت گام جهت اجرای موفق آنالیز ریشه خرابی ( RCA )

 

1 –  تشریح واقعی خرابی

خرابی را با تمام علائم ظاهری و مشاهدات آن تشریح نمائید. انجام اینکار در تعیین ریشه خرابیها و یافتن پاسخ مناسب برای خرابی مورد نظر بسیار با اهمیت میباشد . از اپراتور ماشین بخواهید تا کلیه نشانه ها و علائمی را که در هنگام بروز خرابی مشاهده نموده است ، برایتان بنویسد .

 

2 –  تعیین رخداد فیزیکی خرابی

گام اول در تحلیل خرابی آنست که رخداد فیزیکی خرابی را تعیین نمائید . برای مثال اگر لامپ خاموش میباشد ، بهتر است رخداد خرابی را ” خاموشی لامپ ” عنوان نمائیم . اگر نبود الکتریسیته در مدار لامپ را  برای رخداد خاموشی لامپ تعریف نمائیم رخداد فیزیکی خاموشی لامپ بصورت دقیقتری تعریف گردیده است .

 

3 –  تعیین جزئیات خرابی با استفاده از سوالات ( چه چیزی ، چه وقت ، چه مکانی ، چگونه و چه میزان )

نکته حائز اهمیت در بررسی خرابیها آنست که ریشه و طبیعت بروز خرابیها شبیه هم نمیباشد. در بررسی هرخرابی ذهنیات مربوط به خرابیهای مشابه را فراموش نمائید . ممکن است رخداد دو خرابی شبیه هم باشد اما احتمال اینکه ریشه بروز خرابیها متفاوت باشد بسیار زیاد است .

 به همین خاطر پیشنهاد میگردد که با کمک 5 چرا جزئیات خرابی را تعیین نمائید .

 

4 –  تشکیل تیم کاری جهت بررسی خرابی

دریافت ورودیهای مختلف برای یک خرابی بسیار مفید خواهد بود. هرشخص ممکن است نگاه جدیدی به خرابی مورد نظر داشته باشد . در این رابطه با تشکیل جلسه ، نظرات پرسنل تولید و نت ( در رسته های کاری مختلف ) را جمع آوری نمائید .

 

5 –  بررسی کلیه علل احتمالی بروز خرابی

بررسی سوابق تعمیراتی گذشته در زمینه خرابی مورد نظر ممکن است که مفید باشد اما شما باید خود را محدود به سوابق گذشته ننمائید. کلیه علل احتمالی بروز خرابی باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

6 – تعیین علل منطقی در بروز خرابی مورد نظر و اقدام جهت حذف علل مشخص شده

در فرایند آنالیز خرابی لازمست تا کلیه علل احتمالی بروز عیب مدنظر قرار گیرد. دانش ، مهارت و تجربه برای شناسایی علل منطقی بروز عیب از بین فهرست علل بالقوه لازم میباشد . بنابراین اعضاء تیم کاری شما باید سه فاکتور فوق الذکر را برای خرابی مورد نظر دارا باشند. بعد از تعیین علل منطقی بروز عیب ، باید اقدامات لازم انجام پذیرد . بعنوان مثال برای مثال ذکر شده در بند 2 ، اگر یکی از علل نرسیدن الکتریسیته به لامپ ، سوختن فیوز باشد ، آنگاه اقدام اجرایی کنترل وضعیت فیوز میباشد. درصورت سالم بودن فیوز شما میتوانید علل دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

 

7 – اگر مشخص کردید که علت بروز خرابی ، عامل انسانی میباشد ، آنرا از علل فیزیکی جدا نمائید .

اگر در هنگام بررسی علل بروز خرابی مشخص شود که عامل انسانی در بروز مشکل نقش داشته است ، آنگاه لازمست که فاکتور انسانی را از فاکتورهای فیزیکی جدا نمائید. در این حالت بهتر است که به ادامه بررسی علل بروز خرابی پرداخته و عامل انسانی را بعنوان یکی از پارامترها در کنار سایر علل در نظر داشته باشید.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

0
0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *