زیر ساخت های CMMS
در پست قبلی ذکر کردم که نرم افزار CMMS قبل از هر چیز نیاز به مقدماتی دارد و باید بعد از ایجاد زیر ساخت های اصلی در دستور کار قرار بگیرد. این زیرساخت ها در استانداردهای جدید ایزو 55000 مورد بحث قرار گرفته اند و درصورت مطالعه دقیق آنها می توان نکات ارزشمند زیادی را بدست آورد.
شاید یکی از اساسی ترین زیر ساخت ها مشخص نمودن اهداف و سیاست های مدیریت دارایی برمبنای اهداف کلی سازمان است که باید سمت و سوی کلی مدیریت دارایی ها را بصورت هماهنگ با اهداف و برنامه های کلی سازمان تعریف نماید زیرا تاثیر زیادی بر تصمیم گیری های کلان و غیرکلان دارد.
بطور مثال روش کار در سازمانی که درنظر دارد ناوگان ماشین آلات خود را نوسازی کرده و ماشین آلات با طول عمر بالا را با ماشین آلات جدید جایگزین نماید با سازمانی که بدنبال بازسازی و تعمیر اساسی ماشین آلات کهنه است یا حتی با سازمانی که چندان در فکر استفاده از ماشین آلات سازمانی نیست و مایل است با برون سپاری، فعالیت های اجرایی خود را محقق سازد تفاوت های بسیار زیادی خواهد داشت.
البته در بسیاری سازمان ها، کلیات اهداف و خط مشی تقریبا مشخص است و بصورت غیر مستند و در قالب جلسات و دستورالعمل ها ابلاغ می شود ولی تدوین نظام مند آن و ثبت بعنوان یک سند مرجع می تواند گره گشای بسیاری ابهامات شده و مانع از تصمیم گیری بر اساس سلیقه ها و علایق شخصی شود. بویژه در حوزه هایی مانند آموزش، استخدام افراد متخصص، پایش وضعیت، ابزارآلات تخصصی و… که هرکدام نیازمند صرف هزینه و اختصاص بودجه است.
از دوستانی که تجاربی در این حوزه داشته و مایل به اشتراک آن با سایر همکاران خود هستند درخواست می شود نظرات موافق یا مخالف یا شرح مختصر کارهایی که انجام داده اند را در پاسخ به این پست اعلام نمایند.
شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.
ارسال یک پاسخ
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟Feel free to contribute!