Motivation

 

1-    در مدتی که بحث مشاوره رایگان اینترنتی و تلفنی مطرح است، برای خودم جالب بود که بیشتر تماس ها از سمت روسا و مدیران مجموعه ها و شرکتها بوده در حالی که انتظار داشتم تماس های کارشناسان نت بیشتر باشد! یکی از دلایل این موضوع را انگیزه بالای مدیران و روسا برای کسب دانش و بهبود مجموعه خود می دانم و از طرفی متاسفانه بی انگیزگی کارشناسان نت نسبت به کسب دانش و بهبود در کارشان.

2-    در مدت زمان شش ماهه در پروژه « SFMEA نت یا آنالیز حالات بالقوه مشکلات و آثار آن در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات» مشارکت داشتم. در یکی از جلسات به موضوع بی انگیزگی پرسنل مهندسی در تجزیه و تحلیل خرابی برخوردیم و این مشکل و علت های آن را در SFMEA بررسی کردیم.

3-    اخیراً یکی از مدیران نت سوالی را از من پرسید که باعث شد به این موضوع جدی تر فکر کنم: بی انگیزگی کارکنان.

آن مدیر می گفت: آرزوی من این است که جلسه ای برگزار کنم و اعضای آن سر موقع بیایند، با آمادگی قبلی بیایند و با انگیزه باشند. می گفت حاضرم هر چه باشد خرج کنم تا بدانم چطور کارکنان مجموعه خود را از این نخوت و بی انگیزگی نجات دهم.

 

با این سه مقدمه کوتاه این پست را خطاب به آن مدیر محترم (جناب آقای م.س) می نویسم:

پرسنل نگهداری و تعمیرات از آنجا که به لحاظ ماهیت کاری شغلی پر استرس دارند و از طرفی کاری است که با سطوح مختلف سازمان ارتباط کاری دارد (منابع انسانی، مالی، انبار، لجستیک و خرید ..) و همچنین پیشرفت کارهای نت مبتنی بر کار گروهی است لذا مدیریت منابع انسانی اهمیت بسزایی دارد.

موارد زیر به صورت تیتر وار آورده شده است که هم در مدیریت منابع انسانی موثر است و هم در ایجاد انگیزه پرسنل نگهداری و تعمیرات نقش دارد و خطاب به مدیران می باشد.

         آموزش پرسنل نقش زیادی در ایجاد انگیزه دارد. به کارمندان اطلاعات بدهید آنها را در جریان علوم جدید نگهداری و تعمیرات قرار دهید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها شده و این نیز خود عامل موثری در انگیزه خواهد بود.

         جلسات مداوم ولی کوتاه با پرسنل داشته باشید و به حرف پرسنل در کف کارگاه گوش فرا دهید. آیا میدانید بر خلاف تصور برخی، تاثیر مدیران و مدیر ارشد در شرکت ها از رئیس مستقیم در ایجاد انگیزه بیشتر است. به کارگری که در حال تعمیر تجهیز کارخانه شماست چقدر احساس نزدیکی می کنید؟

         برای محیط های کمتر از ده نفر توصیه شده که صمیمی باشید و با اسم کوچک صدا بزنید.

         به زندگی شخصی کارمندان و کارگرانتان اهمیت بدهید و برایتان دغدغه باشد تا حیات شرکت و کارخانه و کارگاه شما برای آنها نیز دغدغه باشد.

         به زندگی مادی کارمندان اهمیت بدهید، به خاطر مسائل مادی کارمندان خوب خود را از دست ندهید، در حقیقت در مدیریت دارایی ها مهمترین دارایی های سازمان ها را منابع انسانی می دانند، قدر آنها را بدانید.

         برخی اوقات یک تشکر کوچک شما، یک تقدیر نامه و یا چند کلمه ستایش آمیز انقلابی در فرد و انگیزه او ایجاد می کند.

         قبل از ورود به کارگاه با رئیس و مسئول مستقیم افراد تماس بگیرید و در مورد موفقیت های اخیر کارمندان اطلاعات کسب کنید و به سراغ همان کارمندان بروید و تشکر کنید. آنها باید بدانند تلاش و موفقیت آنها در کارشان توسط مدیران دیده می شود.

         برای کارمندان خود هدف گذاری کنید و بر مبنای آن کارمندان را کنترل کنید. برایشان پروژه های کوتاه بهبود در نت تعریف کنید و آنها را در بازه های مناسب ممیزی کرده و ارزیابی نمائید. کارهای مبتنی بر بهبود سیستم نت زیاد است، هر کسی کار برای انجام دادن ندارد با من تماس بگیرد (09153585548) تا کار برایشان تعریف کنیم. دقت کنید هدفگذاری شما برای آنها واقع گرایانه و قابل دسترس باشد. نوع هدفگذاری در ایجاد انگیزه بشدت موثر است.

بخش دوم این مطلب را خواهیم گذاشت …