pf_curve

اخیراً به درخواست یکی از مشاورین عزیز (که از دوستان دانشگاه صنعتی شریف هستند) در پروژه ای قرار است با ایشان همکاری داشته باشیم، مشکلی را در ابتدای کار مطرح کردند که بد نیست در سایت دانشنامه نیز به آن پرداخته شود.

ایشان به مدت 4 ماه کار مشاوره را در یک واحد صنعتی شروع کرده بودند، واحدی که 5 سال از عمر راه اندازی آن گذشته بود و کلیه ماشین الات نو بودند. مساله این بود که سیستم در حال حاضر با30 درصد بیش از ظرفیت استاندارد آن دارد فعالیت می نماید اما تاثیر این بار اضافی را نمی توان بر کارکرد عمر تجیزات به مدیریت نشان داد. همه چیز در ظاهر خوب است و مشکلی در تجهیزات به دلیل نو بودن مشاهده نمی شود، اما تیم مشاوره می داند که سیستم در داخل دچار فرسایش تدریجی می باشد و حتماً اتفاقی خواهد افتاد.

اما توصیه ها یی که به ایشان شد:

1-   چه شاخص هایی در این مجموعه اندازه گیری و رصد شده؟ به نظر می رسد بار اضافی کشیدن از تجهیزات باعث خرابی های کوتاه مدت خواهد شد. نمودار های درصد PM و تعداد  EM و تعداد PM در کنار یکدیگر و شاخص های هزینه ای معادل این سه شاخص دید آماری و عددی از وضعیت تجهیزات به شما خواهد داد.

2-   سیستم به زعم شما دچار فرسایش تدریجی است و به مرور به سمت خرابی های حاد پیش می رود. آیا از ابزار پایش وضعیت استفاده می گردد؟ با توجه به جدید بودن مجموعه احتمالاً سیستم نت مبتنی بر پایش وضعیت نداشته باشند، در هر صورت دو کار می توان انجام داد: 1- سیستم نت مبتنی بر پایش وضعیت طرح ریزی گردد و طبق منحنی P-F نقاطی که به سمت خرابی حاد می روند شناسایی گردند. 2- تجهیزات نو هستند و با تکنولوژی روز دنیا کار می کنند و احتمالاً از ابزار آنبورد پایش وضعیت در آنها استفاده شده است، با این رویکرد کلیه ماشین آلات بررسی گردند.

3-   در صورتی که نتوان از شاخص ها برای رصد وضعیت استفاده کرد به دلیل این که  1- داده های مناسب برای این مجموعه به دلیل عدم وجود سیستم ثبت داده جمع آوری نشده است 2-از طرفی  سیستم نو می باشد و تاثیر عدم وجود سیستم نت مناسب و یا بارکشی بیش از حد از دستگاه ها را در بازه های زمانی بلندمدت می توان مشاهده کرد.

این جاست که باید با زبان فنی با مدیریت صحبت کرد. تیم فنی را جمع کرده و در جلسات هدفمند با توجه به تکنیک های حل مساله که در سایت هم به آنها پرداخته شده است به دنبال توجیهات فنی و تکنیکی برای فرسایش تجهیرات باشید.

4-   با زبان پول و هزینه با مدیریت صحبت کنید، اگر می توانید شاخص های هزینه را شروع کنید به محاسبه کردن و تحلیل های آماری و هزینه ای برای مدیریت تهیه فرمائید.

5-   هیچکدام کار ساز نبود! تجهیزات  بدلیل نو بودن با شما درد دل نمی کنند! و تحلیلی مبنی بر فرسایش به شما نمی دهند. به دنبال بنچمارک باشید. صنایع مشابه موفق در ایران و خارج را بیابید و از تجربه آنها و ارائه گزارش به مدیریت استفاده کنید.

همکاران گرامی در این خصوص نظرات خود را اعلام فرمائید تا مورد استفاده قرار گیرد.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.