maintenancenotebook

گردآوری: سعید ابراهیمی

ویرایش: سید مجتبی حسنیان  

نرم افزار CMMS

یک سیستم مدیریتی کامپیوتری نگهداری و تعمیرات (که معمولا نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMSخوانده می شود) ابزاری است که مزایای یک سیستم کامپیوتری را برای کارایی بیشتر بخش های نت ارائه می کند. یک CMMS می تواند به یک اداره برای سازماندهی عملیات ها، کاهش هزینه تجهیزات کمک قابل توجهی کرده و همچنین به عنوان یک ابزار آموزشی که دانش و تجربه کارمندان را مستند می کند، محسوب شود.

در نهایت، یک CMMS روی بهینه سازی کار و ارزش سرمایه سازمان تاثیر زیاد و آنی دارد: دستور کارها سریع تر پردازش می شوند (به طور میانگین 25%)، بازگشت سرمایه (ROI) بهتری به دست می آید (به شکل بالقوه تا %900!)، و اختلاف سطح دانش بین کارمندان جدید و کارمندان در حال خروج کاهش می یابد.

در محیط تعمیرگاه عمده فرایند درخواست کار و صدور دستورکار یا به صورت شفاهی است و در جایی ثبت نمی گردد و یا اینکه ثبت کاغذی و سنتی انجام می گیرد. در (شکل شماره 1) فرایند درخواست کار و صدور دستور کار تا تائید و رضایت کاربر اولیه با کمک نرم افزار CMMS مشاهده می گردد.

2 

شکل شماره 1- فرایند صدور دستور کار در CMMS

 
  دیدگاه هزینه ای نت

اگر از سیستم قدیمی و کاغذی استفاده شود، هزینه های نگهداری و تعمیرات از بودجه شما فراتر می رود. آیا به صورت آنلاین می توانید بگوئید در ماه گذشته چه هزینه هایی در نت انجام گرفته است؟ بخش نت مستقل از بقیه سازمان نیست و کیفیت کار آن تاثیر مستقیمی روی ارزش کل سهام شرکت و جمع بندی کلی سازمان ها دارد. بنابراین اهمیت پایش و کنترل هزینه های آن به اندازه بقیه بخش های سازمان و در برخی موارد به مراتب مهمتر نیز می باشد.  

در شکل شماره 2 به مقایسه هزینه ای سیستم نت در دوحالت الف- سیستمی که دارای CMMS می باشد و ب- سیستم کاغذی و یا سیستمی که بدون CMMS می باشد پرداخته شده است.

 

3 شکل شماره 2- مقایسه هزینه‌های نت در حالت با و بدون CMMS