تحلیل FMECA چیست؟
مهمترین استفاده ازروش “FMECA” در آنالیز و شناسایی تمامی حالت های خرابی اجزا یک سیستم و تاثیرات آن بر عملکرد سیستم می باشد. در این روش تمامی حالتهای خرابی کلاس بندی و بصورت جامع بر اساس درجه خرابی و احتمال رخ دادن و بحرانی بودن ارزیابی می گردند.
روش “FMECA” توانایی شناسایی اجزا کلیدی و حالتهای خرابی مهم را دارا می باشد و شالوده ایی برای سیاست های تعمیر و نگهداری و ارتقا محصول می باشد.
روش “FMECA” از دو قسمت تشکیل شده است : آنالیز حالات خرابی و آثار آن(FMEA) – آنالیز حالات بحرانی (CA)
“FMECA” مدلی توسعه یافته و تکمیل شده بر پایه”FMEA” می باشد. در دهه 1950، بین FMEA بر روی سیستم طراحی و عملیات هواپیماهای جنگی در آمریکا اجرا گردید که نتایج مثمر ثمری حاصل گردید. در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 روش “FMECA” به صورت گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله صنعت هوا و فضا ، سلاح های جنگی و اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه 1980 مفهوم و روش اجرایی “FMECA” محبوب گردید. اخیرا روش “FMECA” از درجه محبوبیت بالایی در صنایع هوایی، نظامی، دریای، الکترونیک، اتومبیل و سایر صنایع برخوردار شده است و نقش مهمی در تضمین قابلیت اطمینان محصولات را دارا می باشد.
اینکه دقیقاً FMECA چطور محاسبه می شود و چه تفاوتی در محاسبات با FMEA دارد را در پست های بعد بررسی خواهیم کرد.
شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.
مدیر سایت دانشنامه نگهداری و تعمیرات
صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله اطمینان
مدرس دوره های نت و مدیریت دارایی های فیزیکی
تخصص مورد علاقه محاسبات قابلیت اطمینان
ارسال یک پاسخ
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟Feel free to contribute!