استراتژی، نقشه راه و مدلهای تعالی نگهداری و تعمیرات
در ادامه این پست در ارتباط با استراتژی نت چندین تماس مختلف داشتیم با مضمون مشترک:
«چطور تشخیص دهیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم برسیم؟»
بالتبع جواب این سوال مورد به مورد متفاوت خواهد بود و مشق کلی نمیتوان داد. مسلم است که شرکت شما باید مورد ممیزی قرار گیرد و متناسب با وضعیت، ماهیت، منابع در اختیار شرکت و صنعتی که در آن فعالیت میکنید نقشه راه متفاوتی تهیه میگردد.
سوال دیگری که اغلب پرسیده می شود این است که در میان این همه مدل استراتژیک سازمانی (دیوید، پورتر، ماتریس های مختلف و متنوع معروف) آیا در زمینه نگهداری و تعمیرات مدلی ارائه شده است؟
بله، منتها باز هم جواب این است که شما بسته به شرکت خود باید مدل استراتژیک و نقشه راه منحصر به فرد خود را در زمینه نت طرح ریزی کنید. شاید با یک هفته وقت گذاشتن و استفاده از ظرفیتهای فکری سازمان خودتان بتوان به یک نقشه راه اولیه رسید. در دنیا چند مدل معروف وجود دارد که برخی را در این پست می آوریم.
مدل جان کمپل که تحت عنوان «آپتایم: استراتژی برای تعالی در مدیریت نگهداری و تعمیرات» معروف است (شکل زیر)
یا مدل وایرمن که بگونهای هرمی شکل به سمت تعالی نگهداری و تعمیرات حرکت می کند. (شکل زیر)
المنت های آپتایم نیز توسط تیم ترنس او هنلن تهیه شده است. اگر چه نقشه راه نیست ولی شما را با اجزای اصلی نت، مدیریت داراییها و قابلیت اطمینان آشنا میکند. (شکل زیر)
اخیرا نیز اداره کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت کارگروه داخلی تشکیل داده و با همکاری تیم دکتر زواشکیانی مدلی بومی برای این وزارت خانه تهیه کرده اند که چون در سایت اداره کل منتشر شده است ما نیز آن را در اینجا برای خوانندگان عزیز سایت دانشنامه نت میآوریم. (شکل زیر)
شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.
مدیر سایت دانشنامه نگهداری و تعمیرات
صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله اطمینان
مدرس دوره های نت و مدیریت دارایی های فیزیکی
تخصص مورد علاقه محاسبات قابلیت اطمینان
سلام مهندس بزرگوار در خصوص تدوین یک استراتژی نگهداری و تعمیرات شرکت تولید مواد شوینده بنده را راهنمایی فرمایید
با تشکر 09127801877-صادقیان
با سلام و احترام
لطفا از قسمت تماس سایت با بنده تماس بگیرید.