نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS)

مزایای نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS)

با مرور در اینترنت به سایت www.quecentre.com برخورد کردم. مطلب آموزنده ای در سایت قید شده بود که اگرچه در راستای کسب و کار خودشان (مشاوره و  پیاده سازی CMMS) بود و اشکالاتی نیز داشت، لیکن نکات جالبی نیز گفته شده بود، ترجمه مطلب تقدیم می گردد:

  • CMMS یک سرمایه گذاری است.

سازمان های دارای مساحت حداقل یک میلیون متر مربع معمولاً حدود 4.5 میلیارد تومان ارزش تجهیزات و دارایی های در حال بهره برداری آنهاست. ارزش کامل این دارایی ها بسیار وابسته است به این که تا چه میزان از آنها مراقبت شود و عملیات نگهداری و تعمیرات چگونه بر روی آنها انجام گیرد. عملیات نت ناقص یا پرسنل تعمیراتی نا آگاه می توانند به تجهیزات لطمات جبران ناپذیری وارد کنند. نرم افزار CMMS طراحی می شود تا از ایجاد این چنین مشکلاتی در سازمان و بالتبع هزینه های ناشی از آن جلوگیری کند. واحد نت به دنبال این استراتژی است که با بیشترین قابلیت اطمینان از تجهیزات بهره برداری شود. و از طرفی آماده به کاری تجهیزات در حداکثر میزان خود قرار گیرد. این دو شاخص مهم نت می تواند با کمک نرم افزار CMMS در سازمان قابل دستیابی باشد. نرم افزار CMMS عملاً یک سرمایه گذاری بلند مدت می باشد تا تضمین کند که تجهیزات موجود در سازمان با کارایی و اثربخشی بیشتری کار کند. در شکل زیر به مقایسه سیستم های کاغذی و سیستم های دارای CMMS از حیث عمر تجهیزات و اثربخشی کارها پرداخته شده است.

CMMS vs Paper

مقایسه عمر تجهیزات در سیستم های کاغذی و سیستم های دارای CMMS

 

  • کاهش احتمال خطا

هر چقدر هم که بازرسی ها و تعمیرات به خوبی انجام گرفته باشد و پرسنل مهارت کافی داشته باشند، باز هم تاثیرگذاری حقیقی نگهداری تجهیزات بسته به این است که فعالیت های نت چقدر خوب برنامه ریزی، ثبت، پیگیری و نظارت شود.

یک سیستم بایگانی کاغذی، آنچنان که در سالهای قبل معمول بود، فرصت کافی برای بروز خطا بوجود می آورد، که این به معنی اتلاف منابع و هزینه های غیرضروری است. مشکلات و خطاهایی مانند درخواست کارهای گم شده، انجام کارهای مستند نشده، هزینه های غیرمستند و ساعات کاری حساب نشده کارمندان، تعمیرات انجام نشده تنها مواردی از این دست هستند.  فرقی نمی کند که چقدر کارمندان سازمان قابلیت اجرایی دارند، بخش نتی که از سیستم کاغذی استفاده می کند، تقریبا 140 نفر ساعت در سال بیشتر از بخشی که از ساده ترین CMMS استفاده می کند درگیر این خطاها و مشکلات انجام دستور کارها است. اگر هر نفر ساعت 28 دلار بیارزد، مقدار هزینه اختصاص داده شده به این خطاها 3920 دلار در سال بیشتر خواهد بود.

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *