نظام آراستگی محیط کار 5S

گام ساماندهی در نظام آراستگی محیط کار 5S

اولین گام در نظام آراستگی محیط کار سورت و ساماندهی است. در این پست این فاز را بررسی می کنیم: . معنی انگلیسی معنی ژاپنی جداسازی مواد ضروری از غیرضروری و دور ریختن زباله ها و مواد غیرضروری Sort ساماندهی Seiri  . . گام اول : ساماندهی .  چک لیست و راهنمای اجرای آراستگی   […]

انواع تکنیک های نگهداری و تعمیرات

مطالعات مروری در ارتباط با سیاست انتخاب انواع تکنیک های نگهداری و تعمیرات

اخیراً در حوزه نگهداری و تعمیرات موضوع مقایسه های استراتژی های نگهداری و تعمیرات خیلی معمول شده و خوراک خیلی از پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد قرار گرفته است. اینکه استفاده از واژه استراتژی درست است یا خیر بحثی دیگر و پستی جداگانه می طلبد، اما به طور خلاصه استفاده از واژه های […]

مدهای خرابی

سوال سوم RCM2 از نگاه SAE JA 1011 , SAE JA 1012 چیست؟ (مدهای خرابی)

  1– مدهای خرابی[1] یک فرآیند RCM که مطابق با SAE JA 1011 باشد در مرحله بعد این پرسش را مطرح می‌کند: ” چه چیزی موجب خرابی وظیفه ای می‌شود (مدهای خرابی)؟ ” در این بخش به بحث درباره پنج مولفه کلیدی زیر می‌پردازیم که مربوط به مدهای خرابی می باشد.   i.    تعریف […]

نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

آمادگی برای اجرای نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

قبل از اینکه اجرای تحلیل RCM را شروع کنید اقداماتی که پیش نیاز تحلیل است توصیه می گردد. در این پست سه اقدام آن را آورده ایم. این مطلب برگرفته از مقاله ای ارائه شده در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات توسط اینجانب است. محتوی اصلی مطلب برگرفته از صحبت های داگلاس پلاکنت مشاور […]

آیا در همه مراحل پیاده سازی سیستم های نوین نت عملکرد افراد سازمان یکسان است؟

همان طور که در پست قبل اشاره شد است عملکرد افراد در مواجهه با تحول در سه دوره تقسیم بندی می شود. در این پست می خواهیم به این مساله بپردازیم که هر یک از این دوره ها چه ویژگی هایی دارد و عملکرد افراد در فرآیند تحول چگونه تغییر خواهد کرد؟   در واقع […]

نت بر اساس پایش وضعیت

پردازش داده در نت بر اساس پایش وضعیت

اولین مرحله از کار پردازش داده (Data processing) پاک سازی داده (Data cleaning) میباشد. این مرحله، بسیار مهم است از این نظر که داده به خصوص داده های رخداد (Event Data) معمولا شامل خطا و نویز می باشند. این داده های پاک سازی شده می توانند برای تحلیل های بعدی و مدل سازی مورد استفاده […]

روانکاری مبتنی بر قابلیت اطمینان

فاز اول در روانکاری مبتنی بر قابلیت اطمینان

  بررسی جزء به جزء/هدف گذاری جامع (فاز 1 برنامه روانکاری مبتنی بر قابلیت اطمینان) :   روند اجرای برنامه RCL شامل یک سری ممیزی می باشد که به عنوان یک برنامه تجزیه و تحلیل یا ارزیابی وضعیت در نظر گرفته می شود. این ممیزی از این بابت صورت می گیرد تا بتوان تفاوت بین […]

مدیرت پروژه تعمیرات اساسی (اورهال)

مدیرت پروژه تعمیرات اساسی (اورهال) (Overhaul Project Management)

  ویژگی های پروژه تعمیرات اساسی: پروژه یک کار منحصر به فرد، جدید و غیرتکراری است. اورهال تجهیزات جدید، منحصر به فرد و غیرتکراری (در بازه زمانی محدود) است. پروژه برای تحقق یک نتیجه عینی انجام می شود. نتیجه عینی در اورهال افزایش کارایی و کاهش توقفات دارایی می باشد. پروژه موقتی است. اورهال نیز […]

ارزیابی وضعیت فعلی ماشین آلات

ارزیابی وضعیت فعلی ماشین آلات

در پست های قبلی به مبحث زیرساخت ها اشاره کردم و گفته شد که استانداردهای ISO55000 می توانند مرجع بسیار باارزشی در این مورد باشند. البته تعیین اهداف و سیاست ها و برنامه های کلی بر مبنای اطلاعاتی انجام می گیرد و شاید ارزیابی وضعیت فعلی ماشین آلات و تجهیزات و تعیین وضعیت مطلوب آنها […]

خرابی های وظیفه ای در RCM

سوال دوم : خرابی های وظیفه ای در RCM چیست؟

  1- خرابی‌های وظیفه ای[1] فرآیند RCM که مطابق با SAE JA 1011 باشد این سوال را مطرح می‌کند ” فرآیند به چه طریق ممکن است وظایفش را به طور کامل انجام ندهد.(خرابی وظیفه ای) ” برای پاسخ مطلوب می‌بایست کلیه مدهای خرابی مرتبط با هر وظیفه مشخص گردند. اگر یک دارایی نتواند آنچه را […]