نت بر پایه پایش وضعیت

نت بر پایه پایش وضعیت (Condition Based Maintenance: CBM)

پایش وضعیت ماشین آلات (Machine condition monitoring)  مهم ترین بخش از تعمیرات بر پایه پایش وضعیت(Condition Based Maintenance: CBM) می باشد که به عنوان سودمند ترین استراتژیبرای اعمال کارهای تعمیراتی در سطح وسیعی از صنایع مختلف شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

photo_2015-10-26_22-14-17

در ابتدا ماشین آلات به صورت کارکرد تا توقف (Run to Break) مورد استفاده قرار می گرفتند که در این نوع استراتژی تعمیراتی، با وجود اینکه بیشترین فاصله زمانی بین زمان توقف(Shutdowns)  دستگاه ها به وجود می آمد، اما از طرف دیگر همین استراتژی موجب خرابی های فاجعه باری می شد که صدمات جبران ناپذیری از نظر امنیت جانی، خسارات تولید و هزینه تعمیراتی به همراه داشت.

اولین واکنش برای جلوگیری از این خسارات، اجرای تعمیرات پیشگیرانه(Preventive maintenance)  بود که در آن تعمیرات در بازه های زمانی مشخصی صورت می گرفت. این بازه های زمانی به گونه ای انتخاب می شدند که تنها احتمال به وقوع پیوستن خرابی های کوچکی در آن بازه وجود داشته باشد. اما این استراتژی هم از طرف دیگر باعث می شد که تعمیرات بیشتر از حدی که لازم است انجام می گرفت و گاهاً دستگاه ها بدون اینکه نیاز به تعمیرات داشته باشند تعویض می شدند که البته از نظر اقتصادی برای صنایع به صرفه نبود.

دلایل و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد CBM باعث پیشرفت های اقتصادی در صنایع مختلف شده است. در تحقیقات فراوانی  CBM به عنوان روشی معرفی شده که می تواند کارهای تعمیراتی را به یک مرکز سود دهی برای صنایع تبدیل کند. طبق این تحقیقات ماشین آلات متعددی با اتخاذ تصمیم های تعمیراتی بر اساس استراتژی CBM توانسته اند نگهداری و از خرابی کامل و از رده خارج شدن محافظت گردند.

 تعمیرات بر پایه پایش وضعیت(Condition Based Maintenance: CBM) چیست؟

چگونه می توان استراتژی  CBMرا در واحد های مختلف صنعتی به مرحله اجرا در آورد؟

چه مراحلی برای اجرای استراتژی CBM باید طی شود؟

تعمیرات بر پایه پایش وضعیت (CBM) یک برنامه تعمیراتی است که تصمیمات تعمیراتی بر پایه اطلاعات بدست آمده از پایش وضعیت را پیشنهاد می کند. این نوع تعمیرات شامل سه مرحله می باشد: داده برداری، پردازش داده و در انتها تصمیم گیری تعمیراتی. تشخیص (Diagnostics) و پیش بینی (Prognostics) دو جنبه مهم از برنامه تعمیرات بر پایه پایش وضعیت محسوب می شوند. در سال های اخیر تحقیقات در مورد CBM به صورت فزاینده ای رو به رشد می باشد. مقالات متعددی شامل تئوری و کاربردهای این روش در مقالات علمی، کنفرانس ها و در گزارشات فنی به چاپ رسیده است. در این دانشنامه تلاش بر این خواهد بود که به توضیح در مورد مراحل مختلف اجرای استراتژی CBM هم از دید علمی و هم از دید صنعتی پرداخته شود.

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *