نگهداشت و تعمیرات در CBM

تصمیم گیری نگهداشت و تعمیرات در CBM

   مرحله آخر در یک برنامه نگهداری و تعمیرات بر پایه پایش وضعیت decision-makingCBM  ،تصمیم گیری تعمیراتی و نگهداشت می باشد. تصمیمات مفید و تاثیر گذار برای اعمال عملیات نگهداشت و تعمیرات بسیار تعیین کننده است. تکنیک های نگهداشت و تعمیرات در هر برنامه CBM به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند که شامل تشخیص و پیش بینی می باشند.

   همان طور که در پست های قبلی بدان اشاره شد، مفهوم  تشخیص بر روی کشف، تفکیک و شناسایی خرابی هایی که به وقوع پیوسته تاکید دارد. اما در پیش بینی تلاش بر این است تا خرابی و از کار افتادگی پیش از وقوع تشخیص داده شود. واضح است که کار پیش بینی به کار تشخیص تقدم دارد. اما هیچ وقت پیش بینی نمی تواند جای تشخیص را بگیرد، چرا که بعضی از خرابی ها قابل پیش بینی نیستند. همچنین همیشه به طور 100% نمی توان اعلام کرد که یک خرابی در حال وقوع می باشد. از سوی دیگر کار تشخیص از این نظر که می تواند داده های مناسبی برای ساختن مدل مناسب برای کار پیش بینی باشد بسیار سود مند بوده و مکمل آن خواهد بود.

   پس به طور خلاصه می توان CBM را به مراحل: داده برداری، پردازش داده و در نهایت تصمیم گیری نگهداشت و تعمیرات تقسیم بندی نمود. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به روی کار آمدن روش های هوشمند، مفهموم تشخیص خرابی شامل  کار داده برداری ، پردازش داده، استخراج ویژگی و کلاس بندی داده ها می باشد و در مفهوم پیش بینی خرابی علاوه بر موارد اشاره شده عمر مفید باقی مانده را نیز تخمین زده می شود.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *