انتشار کتاب استاندارد فناوری بازرسی مبتنی بر ریسک

API-Mpedia.ir

استاندارد فناوری بازرسی مبتنی بر ریسک
Risk-Based Inspection Technology
API RBI 581

بخش اول: برنامه ریزی بازرسی با استفاده از فناوری API RBI 

اثر: انیستیتو نفت آمریکا (API)
 ترجمه:
 سعید رمضانی
محمود شهرابی
سعید هاشم پور

معرفی کتاب:

کتاب پیش روی، ترجمه ویرایش دوم استاندارد API RBI 581 می باشد.

Risk-Based Inspection Technology

بازرسی فنی مبتنی بر ریسک با رویکرد کمی(API 581)، یک روش نوین در مدیریت بازرسی بوده که بر اساس تحلیل های آماری اطلاعات بدست آمده از عملیات پایش در فرایندهای عملیاتی و به منظور بهینه کردن برنامه و هزینه های بازرسی، استفاده می شود. هدف از اجرای RBI پیاده سازی یک استراتژی مدون جهت کاهش ریسک و در عین حال بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات فرایندی می باشد.

تجربه موفق اجرای بازرسی مبتنی بر ریسک در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جهان و توجه روزافزرون مدیران صنایع کشور نسبت به این مقوله، بر اهمیت آن افزوده است. بهره گیری از RBI، ابزاری را برای بهبود مستمر بازرسی تجهیزات به طور سیستماتیک ایجاد می نماید که نتیجه آن کاهش ریسک شکست و پیامدهای آن خواهد بود. با استفاده از بازرسی مبتنی بر ریسک، ضمن اجتناب از بازرسی های مکرر، می توان امکانات و توانمندی های بازرسی را بر روی دستگاه های با ریسک بالاتر متمرکز نمود.

پیشگفتار: 

در این استاندارد روش­های کمّی ایجاد و برنامه ریزی پروسه بازرسی، با استفاده از محاسبات ریسک برای تجهیزات ثابت تحت فشار، شامل مخازن تحت فشار، سیستم لوله کشی، تانک­ها، شیرهای فشار شکن[Pressure Relief] و مبدل­های حرارتی و …، ارائه شده است. این سند پیرو API 580 که راهنمای توسعه یک برنامه بازرسی مبتنی بر ریسک، برای تجهیزات ثابت در کارخانه های پالایش، پتروشیمی و فرایند شیمیایی می‌باشد، مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از ارائه این استاندارد، معرفی اصول و حداقل دستورالعمل­های کلی برای RBI و روش‌های کمّی و محاسباتی برای تعیین برنامه بازرسی مبتنی بر ریسک می‌باشد.

بازرسی مبتنی بر ریسک (Risk-Based Inspection: RBI) می‌تواند برای مدیریت ریسک کلی در کارخانه ای با عملیات بازرسی تجهیزات فرایندی با بالاترین ریسک مورد استفاده قرار گیرد. API RBI پایه و اساس تصمیم گیری آگاهانه در خصوص فرکانس بازرسی، میزان بازرسی و نوع تست غیر مخرب، را ارائه می‌دهد. در اغلب کارخانه­ های بهره­ برداری، درصد زیادی از ریسک بخاطر تعداد نسبتا کمی از تجهیزات می‌باشد. این تجهیزات که بطور بالقوه بیشتر در معرض ریسک هستند، نیاز به توجه بیشتری دارند که می‌تواند از طریق یک برنامه بازرسی اثربخش صورت گیرد. هزینه افزایش بازرسی در این مناطق گاهی اوقات ممکن است با کاهش فعالیت بازرسی در مناطق باریسک کمتر، خنثی شود.

خلاصه بخش های کتاب:

فصول بخش 1: برنامه ریزی بازرسی با استفاده از فناوری API RBI

فصل اول: دامنه کاربرد

فصل دوم: مراجع

فصل سوم: تعاریف

فصل چهارم: مفاهیم API RBI

فصل پنجم: ظروف تحت فشار و سیستم لوله کشی(پایپینگ)

فصل ششم: مخازن ذخیره اتمسفریک

فصل هفتم: تجهیزات فشار شکن

فصل هشتم: صفحه تیوب  مبدل های حرارتی
فصل نهم: مراجع

 

سعید رمضانی، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن نت ایران است. وی در زمینه نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی ها فعالیت دارد. از ایشان پنج کتاب دیگر با عناوین: ترجمه استاندارد مدیریت دارایی ها  “Asset Management: Iso55000:2014 “، مرجع علمی کاربردی مدیریت نگهداری و تعمیرات(نگهداشت)، مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی   MRO Spare Parts Inventory & Storeroom Management، واژگان و اصطلاحات علمی نگهداری و تعمیرات که ترجمه استاندارد Maintenance Terminology: EN 13306 : 2010  می باشد  و کتاب تشخیص و پیش بینی هوشمند عیوب در سیستم های مهندسی (Intelligent Fault Diagnosis & Prognosis)،  به چاپ رسیده است. 

علاقه مندان می توانند جهت تهیه با شماره 09122002406،  88369756 ، تماس حاصل نمایند. شابک: 6-458-468-964-978

2 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *