KPI شاخص های کلیدی عملکرد در نت

شاخص های کلیدی عملکرد با چه هدفی ایجاد می شود؟

در ساده‌ترین حالت، شاخص‌های کلیدی عملکرد مانند سایر معیارها و شاخص­ها هستند و تنها زمانی سودمند هستند که برای اتّخاذ تصمیم‌هایی با اطلاعاتِ بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. با مطرح شدن اصول مدرن، دیگر مدیریت معادل اندازه‌گیری نیست و اندازه‌گیری نیز معادل مدیریت نمی‌باشد؛ این دو مقوله -که کوششِ زیادی نیز می‌طلبند-، مقولاتی مجزا اما مرتبط به هم هستند.

سازمان‌های موفق آموخته‌اند که از اطلاعاتی که از این شاخص‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، استفاده کنند تا درک بهتری حاصل کرده، در عملکرد خود بهبود ایجاد کنند. از آنجا که شاخص‌ها دینامیک هستند، محیطی برای یادگیریِ مداوم ایجاد می­کنند که حتی می‌تواند منتج به محکِ برخی روش­های استرات‍ژیک گردد.

KPI-1

برای معنادار کردنِ معیارها، هر شاخص نیاز به سطح عملکردی به‌عنوانِ هدف دارد که باید از سطح استراتژیک نشئت گرفته باشد. “بهبود” یا “دو درصد بهتر از سال گذشته” در درکِ استراتژیک چندان معنادار نیست. و هیچ‌کس به‌واقع نمی­داند سطحِ کنونی با توجه به مقاصدِ استراتژیک تا چه میزان خوب یا بد است.

به نظر شما رهبران قالیت اطمینانِ سازمان، برای اشاعه و توسعه شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) چه موارد دیگری را باید در نظر بگیرند؟

آموزش مبتنی بر صلاحیت در نگهداری و تعمیرات چیست؟

CBL-Mpedia.ir

   گرچه آموزش مبتنی بر صلاحیت چندین سال است که در فضای نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی ها مطرح شده است، برای سازمان‌هایی که تلاش می‌کنند جریانِ خروجِ دانش و مهارت‌ها به‌واسطه‌ی بازنشستگیِ نسلِ انفجارِ جمعیت را متوقف کنند، اهمیت بیشتری دارد. تمرکز آموزش مبتنی بر صلاحیت، ایجاد ارتباط بین آموزشِ ارائه شده به کارکنان و اطمینان از حفظ استانداردها و یک‌دست‌کردنِ مهارتها است. این امر باعث می شود آموزشِ “انفرادی” به سمت یک رویکردِ بسیار “عملی‌”تر هدایت شود، به‌طوری‌که برای هر صلاحیت یک خروجیِ خاص وجود داشته‌باشد. روشِ آموزش مبتنی بر صلاحیت اطمینان می‌دهد که یک کارگر در کارگاهِ الف  همان وظیفه و روشی را در پیش می‌گیرد که کارگری در کارگاهِ ب انجام می‌دهد، و این امر بر مبنای استانداردی یکسان انجام می‌گیرد. با زیرساخت‌های مدلِ آموزش مبتنی بر صلاحیت، پیش‌بینیِ نیاز برای گروه‌های مهارتیِ خاص و برنامه‌ریزی برای موفقیت ساده‌تر خواهد بود. مدلِ آموزش مبتنی بر صلاحیت، ارزیابیِ کمّیِ واضحی از توانایی کارگر برای فعالیت‌های مورد انتظار ارائه می دهد.

   پیش از آغازِ توسعه‌ی مدلِ صلاحیت، سازمان باید به‌روشنی اهداف استراتژیکِ خود را به اشاعه دهد تا مدل بتواند همراستا با آن اهداف توسعه پیدا کند.

 

تبریک سال جدید از طرف سایت دانشنامه نت+50 هزار تومان تخفیف پکیج کامل تا آخر فروردین 95

New Year 95 mpedia.ir

تخفیف 50 هزار تومانی تا آخر فروردین 1395 ادامه دارد وپس از آن به قیمت قبل برخواهد گشت.

سال 1395 در راه است، یک ماه زمان مناسبی است برای برنامه ریزی سال جدید. یک ماه تا شروع سال جدید باید سند توسعه شخصی خود را بنویسید.

اگر در فضای نگهداری و تعمیرات کار می کنید و علاقه مند به فعالیت در این فضا هستید با ما تماس بگیرید تا با کمک هم سند توسعه شخصی و کاری و مهارتی شما را تدوین کنیم. از ایمیل mojtaba.hassanian@gmail.com و یا موبایل 09153585548 استفاده کنید.

عیدی سایت دانشنامه نت تخفیف 50 هزار تومانی روی پکیج کامل اطلاعات نگهداری و تعمیرات است. روی این لینک کلیک کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. آرزو داریم سال 1395 بهترین اتفاقات در مسیر کاری و شخصی شما رقم بخورد.

یا حق.

پی نوشت: 

سال 94 شما با سال 93 چقدر متفاوت بوده است؟ آیا در ابتدای سال 94 برای خودتان برنامه ریزی و نقشه راه داشته اید؟ الان که در انتهای سال هستیم چقدر برنامه خودتان را محقق کرده اید یا می خواهید همان برنامه ها را برای 95 هم بگذارید؟

یک سوال اساسی:

همزمان با تغییر در سال شما چه تغییری در برنامه هایتان دارید؟

یک سوال نتی:

شما در فضای نگهداری و تعمیرات در سال 1395 چه کار خواهید کرد؟

ما برای رسیدن به این سوالات برای شما برنامه داریم. با ما تماس بگیرید تا با همدیگر سند توسعه شخصی سال 95 شما را در فضای نگهداری و تعمیرات آماده کنیم. 

 

خرابی (Failure) چیست؟

شاید بتوان گفت مهمترین دغدغه ای که ما در حوزه نگهداشت یک تجهیز (Equipment) یا دارایی (Asset) داریم، مدیریت خرابی تجهیز/ دارایی است. گرچه تعریف خرابی برای همه ما به نظر واضح می­ آید، خرابی واژه ای است که از کودکی بارها شنیده ایم! و بکار برده ایم. اما در دنیای نگهداری و تعمیرات مفهوم خرابی به چه معناست؟

نمودار زیر پارامترهای مربوط به خرابی (Failure) را که در استاندارد ISO 14224 تعریف شده است، نمایش می دهد:

 

 (Failure)

به نظر شما تعریف صحیح خرابی، چه تاثیری بر بهبود قابلیت اطمینان در سازمان دارد؟

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS و دمپایی ابری!

MPedia.ir

 

استفاده از نرم افزار CMMS دست و پای سازمان شما را بسته است. افراد در سازمان شما درگیر ثبت حجم زیادی داده در نرم افزار هستند. هیچ خروجی مثبتی از نرم افزار گرفته نشده است. گزارشات و شاخص ها و صورت وضعیت های مالی از جایی غیر از نرم‌افزار آماده می گردد. درگیری بین بهره برداری و نگهداری و تعمیرات به حداکثر ممکن خود رسیده است. تقریباً اکثر افراد اعتقاد خود را نسبت به نرم افزار از دست داده اند. سیستم سنتی و کاغذی را اکنون ترجیح می دهند. وضعیت بغرنجی که اگر عارضه یابی گردد، بر می گردیم به زمان نیازسنجی نرم افزار و پیاده سازی آن.

درمجموع مشکلات شما با نرم افزار حل نشده است و از طرفی بیشتر هم شده است.

سوسک‌ها موجودات عجیبی هستند، همه چیز می‌خورند! اگر برای مدت زیادی چیزی نخورند، همچنان زنده می‌مانند. به‌سرعت به هر دارو و سمی مقاوم می‌شوند و آن سم نسبت به آن‌ها بی‌اثر می‌شود. وقتی از تمام راه‌کارهای پیشرفته و نوین مقابله ناامید می‌شویم، راه حل نهایی که به ذهن می‌رسد بازگشت به راه‌کار سنتی یعنی دمپایی ابری است!

در زمان پیاده سازی نرم افزار CMMS کاری نکنید تا سازمان شما برگردد به استفاده از دمپایی ابری!

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

برای شناخت یک تجهیز چه اطلاعات پایه ای نیاز داریم؟

نمودار زیر اطلاعات پایه مورد نیاز برای شناسایی یک تجهیز (Equipment)، یا یک دارایی (Asset) را نشان می دهد، ممکن است نیاز باشد هر یک از این اطلاعات به صورت درختی و در چند لایه تهیه شود:

تجهیز

 

چه اطلاعات دیگری در مورد یک تجهیز نیاز دارید؟

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

کدام معیارها، شاخص های کلیدیِ عملکرد هستند؟

   بسیاری از سازمان ها طیفی گسترده از معیارها را اندازه گیری و پایش می کنند که تصور می‌کنند شاخص های کلیدیِ عملکرد هستند، در حالی که تأثیرِ KPI_CRMکمی بر اهدافِ استراتژیکِ سازمان یا ارتباط کمی با سایر بخش های آن دارند. این در حالی است که ممکن است آن معیارها  هدفِ تنها یک واحد یا دستگاه باشد، ولی نباید به عنوان شاخص های کلیدیِ عملکرد تصور شوند.  شاخص های کلیدی عملکرد باید از بالاترین سطحِ سازمان آغاز شود و برای سازمان و سهامداران، دیدِ روشنی نسبت به عملکردِ بخش های مهمِ کسب و کار ایجاد کند.
  به عبارت دیگر شاخص های کلیدیِ عملکرد (KPIs) در واقع اندازه گیری آن چهار یا پنج عاملی است که برای کسب موفقیتِ یک سازمان در سطحِ استراتژیک حیاتی هستند. اگر یک سازمان در دستیابی به سطحی مطلوب برای این معیارها موفق باشد، در رسیدن به جایگاهِ مطلوب در بازار یا فضای خدمات نیز موفق خواهد بود.

kpi2
آیا شاخص هایی که به عنوان شاخص کلیدی عملکردی در سازمانتان پایش می کنید، روند موفقیت سازمان را بازگو می کند؟

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

ماتریس TOWS

آیا ماتریس TOWS همان ماتریس SWOT است؟

همانطور که در پست های قبل اشاره شده آنالیز SWOT که یکی از 10 ابزار و مفهوم کلیدی مدیریت است و از کارآمدترین ابزارها در شناسایی شرایط داخلی و بیرونی سازمان است. TOWS در واقع ترکیب دیگری از کلمات نقاط قوت ، نقاط قابل توسعه (ضعف) ، فرصتها  و تهدیدها است و ابزاری کاربردی در تدوین استراتژی است. شکل زیر نحوه تشکیل ماتریس TOWS را نشان می­دهد.

tows

پست های قبلی:

آنالیز SWOT چیست و چه کمکی به ما می کند؟

چگونه آنالیز SWOT را انجام دهیم؟

نقشه راه

گام های تهیه نقشه راه پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی با رویکرد مدیریت استراتژیک

هنگامی که سازمان قصد پیاده سازی مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت دارایی ها و یا هر پروژه تحولی را دارد، در اولین مرحله درگیر برنامه ریزی می­شوند تا تعیین کنند چگونه به آینده مطلوب دست پیدا کنند و لازم است با استفاده از روش سیستماتیک این امر انجام گیرد تا دسترسی به اهداف و چشم انداز مد نظر سازمان تضمین گردد، بنابراین، برنامه ریزی و تهیه نقشه راه یک قدم حیاتی در پیاده سازی می باشد شکل زیر مدل گام به گام تهیه نقشه راه را نشان میدهد:

roadmap

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

برگزاری دوره های آموزشی تخصصی نگهداری و تعمیرات

شرکت مهندسین مشاور بهره وران نگهداری و تعمیرات وارنا در نظر دارد برای فصل زمستان دوره های آموزشی تخصصی نگهداری و تعمیرات را برگزار نماید، این دوره ها به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که امکان برگزاری این دوره ها در محل شرکت های متقاضی نیز وجود دارد.دوره های نگهداری و تعمیرات RCA دانشنامه نت LCC چرخه عمر دانشنامه نت ISO55000 دانشنامه نت OEE دانشنامه نت OCM دانشنامه نت TPM دانشنامه نت

OEE دانشنامه نتآموزش و انگیزش در نت دانشنامه نت

فرهنگ سازی در نت دانشنامه نت آنالیز روغن در دانشنامه نت RCM در دانشنامه نت

02188310497
استراتژی پیاده سازی نت

آیا استراتژی پیاده سازی نت در سازمان شما ساده، عمیق، بی رحم و عریان است؟

فرهنگ وبستر (Webster) استراتژی را، علم و هنر به کارگیری نیروهای جنگجو برای محافظت و نجات امکانات در جنگ تعریف می کند. بنابراین اگر استراتژی برای پیروزی در رقابت است، باید به گونه ای تدوین شود که قابل درک، اثرگذار، شفاف و قابل پیاده سازی باشد.

 strategy

استراتژی را باید پرسنل سازمان، یعنی آدم ها، اجرا کنند، پس باید به گونه ای باشد که قابل فهم باشد تا همه متوجه شوند چه مسیری را انتخاب کرده ایم، از چه مسایلی صرف نطر کرده ایم، تا بتوانند آنرا پیاده سازی کنند. [استراتژی ساده باشد] استراتژی باید بتواند موجب دستیابی به اهداف و چشم انداز پیاده سازی نت باشد. [استراتژی عمیق باشد] در تدوین استراتژی همواره چالش بزرگی در انتخاب وجود دارد. برای انتخاب استراتژی با شهامت و سنگدلی، باید ایده هایی کنار گذاشته شوند. [استراتژی بی رحم است] استراتژی باید آنقدر کوتاه و واضح باشد که نشود ابهام را پشت لفاظی پنهات کرد. [استراتژی عریان است]

آیا شما جهت پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی در سازمان خود، استراتژی پیاده سازی خود را با توجه به این اصول تدوین کرده اید؟

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

نظام آراستگی محیط کار 5S

گام پاکیزه سازی در نظام آراستگی محیط کار 5S

5S_Shine-mpedia.ir

 

در پست های پیشین گام ساماندهی و نظم و آراستگی را بررسی کردیم. در این پست به بررسی و راهنمای اجرای گام به گام پاکیزگی در محیط کارگاهی را بررسی می کنیم.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

پاکیزه سازی در زبان های ژاپنی و انگلیسی به معنای زیر می باشد.

توضیح

انگلیسی

معنی

ژاپنی

تمیزکردن محیط کار و ابزار توسط خود کارکنان

Shine

پاکیزه سازی

Seiso

 

 

 

 

 

در جدول زیر نیز چک لیست و راهنمای اجرای پاکیزه سازی را ملاحظه می فرمائید.


هدف: برقراری یک محیط پاکیزه و ایمن

چک لیست پیاده سازی پاکیزه سازی

راهنمای اجرای گام به گام پاکیزه سازی

– قبل از اجرای پاکیزه سازی، ازمحل کار عکس بگیرید.

– یک روش بازرسی یکسان کنترل پیشرفت کار را طراحی کنید.

– پاکیزگی را به صورت گروهی به کارکنان توضیح داده و اهداف آن را تعیین کنید

– کارکنان را به بازبینی و ارزیابی محل کار خود عادت دهید.

– کار را با تمیزکاری وحذف عیوب کوچک شروع کنید.

– تا زمان اجرای کامل وظایف پاکیزه سازی، با تمامی کارکنان از محل کار بازرسی هایی را انجام دهید.

– لیست کاملی از محل هایی که باید تمیزکاری شوند تهیه و به تایید مدیریت برسانید.

– وظایف بازرسی چک لیست پاکیزه سازی را تهیه کنید.

– در محل کار به مقدار کافی مواد تمیزکننده داشته باشید.

– مسئولیت پاکیزه سازی و خود ارزیابی را به تمام کارکنان توضیح دهید.

– وظایف پاکیزه سازی را در میان تمام پرسنل به صورت چرخشی زمانبندی کنید.

– تقویم روزهاو زمان های پاکیزه سازی را در کارگاه نصب نمایید.

– برای تیم 5s سرپرستی را مشخص کنید تا بر مراحل اجرای پاکیزه سازی نظارت داشته باشد.

– برای پاسخ  به سوالات و حل مسائل پاکیزه سازی در دسترس باشید.

– روی اجرای وظایف اولیه و مهم پاکیزه سازی تمرکز بیشتری کنید.

– کارکنان وظایف پاکیزه سازی را در زمان اضافه کاری انجام دهند.

– در حین بازرسی چک لیست های مرتبط با پاکیزه  سازی را پر کنید.

– وظایف زمانبندی را ثبت کرده و از محل کار عکس بگیرید.

1 . اقدامات مقدماتی پاکیزه سازی

الف) کثیفی های مشهود در محیط کارگاه را برطرف کنید.

ب) زباله ها وخاکروبه ها را به صورت منظم  دفع کنید.

ج) لیستی از مواد آلوده کننده را جهت تفکیک و برطرف سازی تهیه کنید.

د) لیستی از محل هایی که باید روزانه چک شود تهیه نمایید.

2 . اجرای پاکیزه سازی

الف) حلال های غیر مضر را طبق دستورالعمل تهیه نمایید.

ب) مواد تمیزکننده را به درستی نگهداری نمایید.

ج) افرادی را جهت نگهداری مواد وتجهیزات مشخص نمایید.

د) اطمینان پیدا کنید از اینکه مواد تمیز کننده در دسترس خواهند بود.

3 . تقویم پاکیزگی

الف) تقویمی با تاریخ ها و زمان های کاری مشخص شده تهیه نمایید.

ب) جهت حذف تداخل های کاری، تاریخ ها و زمان های اجرای وظایف را به صورت چرخشی زمانبندی نمایید.

ج) برای آموزش کارکنان برنامه مناسبی داشته باشید.

د) چک لیست وظایف کاری کارکنان را تهیه کنید.

ه) تقویم را در محل کار نصب کنید تا به عنوان مرجع استفاده شود.


 

 

انبارداری ناب

اتلاف ها در انبارداری ناب

muda-Warehousing-www.mpedia.ir

مشاور برتر ژاپنی آقای  “تائچی اوهنو( Taiichi ohno)” هشت گونه از اتلافات معمول در تولید را شناسایی کرده است که همه آنها در انبارداری کاربرد دارد. برای رسیدن به انبارداری ناب باید از این 8 اتلاف جلوگیری کرد:

1-  تولید بیش از حد در ساخت منتج به ایجاد ضایعات می شود. در انبارداری هم موجودی بیش از حد نتیجه مشابه دارد.

2- انتظار اتلاف وقت است. این موضوع در عملیات انبارداری بمانند عملیات تولید صدق می کند.

3- حرکت غیرضروری محموله، یک منبع اصلی از ایجاد ضایعات در جابجایی مواد است.

4- انجام فرایند بیش از حد،  ضایعات در تولید است. در انبارداری بررسی بیش از حد همینطور است.

5- کنترل موجودی ضعیف، وجود تلفات را نشان می دهد بخصوص هنگامی که موجودی  قطعات موجود در انبار زیاد باشد.

6- حرکت، تلفات است آنجا که شما به دنبال ابزار و یا اقلام انبار شده می گردید و پیدا نمی شوند.

7- قطعات معیوب، تلفات تولید هستند و در انبارداری، خطاهای انباداری می تواند منتج به تلفات شود.

8- عدم استفاده از خلاقیت کارکنان، نشان دهنده اتلاف منابع انسانی است.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

صداقت و یکپارچگی Integrity

صداقت رهبران سازمان چه تاثیری بر موفقیت استقرار نت دارد؟

گرچه توصیف صداقت و یکرنگی در لغت دشوار به نظر می­رسد، اما تشخیص آن ساده است، یا به عبارت بهتر،‌ فقدان صداقت و یکرنگی به سادگی قابل تشخیص است. برای هر سازمان، برای هر رابطه ­ای، یا هر پیشرفتی، ‌اعتماد ضروری است. همچنین اعتماد نتیجه‌ی صداقت است. زمانی که شما باور دارید که شخصی همانطور که می­گوید رفتار می­کند و در انجام تمام مواردی که تعهد کرده است، صداقت دارد، شما به او اعتماد خواهید کرد. در سازمان­هایی که صداقت و یکرنگی مدیریت ارشد سازمان خدشه دار می­شود، نه تنها روابط، بلکه اعتبارِ سازمان و سیستم پاداش و رسمیت نیز آسیب می­بیند. اگر افراد نتوانند به یکپارچگی سیستم پاداش باور و اعتماد داشته باشند، سیستم پاداش ارزش و مفهوم خود را از دست می­دهد و در برخی موارد، حتی دلسردکننده می­شود، لذا همه هزینه ها و تلاش ها در این حوزه اثربخشسی نخواهد داشت.

Integrity

رهبران سازمان­ها تاثیر به‌سزایی بر فرهنگِ سازمان دارند و مقوله‌ای نمی‌توان یافت که بیشتر از صداقتِ آنها مؤثر باشد. همانطور که در پست قبلی اشاره شد، دلیل ریشه ای موفقیت یا شکست پروژه های استقرار نت، در گرو فرهنگ آن سازمان است. رهبران بر اساس اینکه چگونه اقدامات آنها، سخنانشان را بازتاب می‌دهد و با تبدیل شدن به نمادی در حفظ صداقت خود، با تعهد به گفته­ ها و قول­ های خود قضاوت می­شوند. آنها کسانی هستند که هنجار را در سراسرِ سازمان نهادینه می­ کنند و بدین ترتیب بر فرهنگ سازمانی تاثیر می گذارند. لذا لازم است رهبران سازمان در باورها، گفتارها و رفتارهای خود دقت زیادی داشته باشند.

برای تاثیرگذاری رهبران باید چگونه رفتار کنند؟ در پست های بعدی به این موضوع پرداخته خواهد شد.

این مطلب برگرفته از کتاب صداقت و یکپارچگی(Integrity)، از مجموعه کتاب­های آقای ترنس اوهنلن  در بخش رهبری قابلیت اطمینان است.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

رهبری قابلیت اطمینان

چه کسانی در رهبری قابلیت اطمینان در سازمان شما نقش دارند؟

نقش ها و مسئولیت ها در نگهداری و تعمیرات

منبع:  The (New) Asset Management Handbook – A Guide to ISO55000

 

مترجم: سید مجتبی حسنیان

 

اگر به دنبال اجرایی کردن برنامه های قابلیت اطمینان در تمام سطوح سازمانی باشید، باید نقش ها و مسئولیت ها را در سازمان شناسایی کنید و برای آنها برنامه مشخص در راستای پیاده سازی قابلیت اطمینان داشته باشید. لیست زیر برگرفته از هندبوک مدیریت دارایی ها است.

 

         مدیریت ارشد/مدیر عامل (CEO)/هیئت مدیره[1]

 

·         تعریف و ابلاغ اهداف سازمانی

 

·         تعریف و ابلاغ ریسک‌های ذاتی سازمان[2]

 

·         تعین رویکردی استراتژیک برای مدیریت دارایی

 

·         فهمیدن و اعلام ریسک‌های بزرگ سازمان

 

         مدیریت کسب و کار/مدیریت کارخانه (مدیر میانی)[3]

 

·         ایجاد فرهنگ رهبری قابلیت اطمینان

 

·         دستیابی به توافق روی اهداف عملکردی قابلیت اطمینان

 

·         اجرا کردن توصیه‌های مرتبط با پیاده‌سازی قابلیت اطمینان

 

·         شناسایی و ابلاغ شرایط پویای متغیر[4]

 

         مدیر قابلیت اطمینان (مدیر واحد)[5]

 

·         توسعه سیاست قابلیت اطمینان و بروزداری آن

 

·         مستندسازی[6] فعالیت‌های مدیریت قابلیت اطمینان

 

·         هماهنگ کردن فعالیت‌های مدیریت قابلیت اطمینان

 

·         جمع‎آوری اطلاعات قابلیت اطمینان و تهیه گزارشات برای مدیریت ارشد

 

         متخصصین قابلیت اطمینان[7]

 

·         کمک کردن به سازمان در پیاده‌کردن سیاست‌های قابلیت اطمینان

 

·         بروز بودن و دارای صلاحیت بودن در فضای تخصصی[8]

 

·         حمایت از تحلیل علل ریشه‌ای[9] و اقدامات حل مساله[10]

 

·         کار در افق زمانی مناسب[11]

 

         مشارکت‌کنندگان فردی (تمامی کارکنان)[12]

 

·         دانستن، پذیرفتن و اجرای فرایند رهبری قابلیت اطمینان

 

·         بروز‌بودن و صلاحیت داشتن آنطور که انتظار می‌رود و نیاز است.

 

·         گزارش‌دهی کارهای غیر موثر، غیر ضروری و غیر عملی[13]

 

·         شناسایی و گزارش دهی عیوب

 

·         همکاری در تیم‌های چند واحدی برای رفع خرابی و عیوب

 

·         ثبت دقیق دلایل خرابی

 

·         مشارکت در تحلیل علل ریشه‌ای خرابی و اقدامات جهت حل مساله

 

ارزیابی قابلیت اطمینان و بهبود مستمر، بخش‌های کلیدی سیستم رهبری قابلیت اطمینان است و طوری باید طراحی گردد که از آمیخته‌شدن قابلیت اطمینان با فرهنگ سازمانی به عنوان یک ارزش، اطمینان حاصل شود.

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

 


[1] Top management/CEO/board of directors

[2] Organization’s risk appetite

[3] Business manager/plant management (middle management)

[4] Dynamic changed circumstances

[5] Reliability manager (department management)

[6] document

[7] Reliability specialists

[8] Keep up-to-date in specialty area competencies

[9] Root cause analysis

[10] Problem-solving efforts

[11] Appropriate time horizon

[12] Individual contributors (all employees)

[13] Unworkable task

 

ارزیابی وضعیت ماشین آلات

ارزیابی وضعیت فنی ماشین آلات

survey-01در پست های قبل اشاره شد که انجام بازرسی درخصوص ارزیابی سطح سلامت ماشین آلات یک ضرورت برای درک صحیح جایگاه فعلی و و وضعیت های قابل دستیابی در آینده می باشد. اما براستی انجام چنین بازرسی چه تاثیراتی می تواند داشته باشد و در صورت مفید بودن چگونه باید انجام شود؟

بدیهی ترین شاخص هایی که در محاسبه عملکرد سیستم های نگهداری و تعمیرات مورد استفاده قرار می گیرند کاهش هزینه ها و افزایش آماده بکاری (یا فعال بودن) ماشین آلات است. اما نباید پرسید که این نتایج به چه قیمتی بدست آمده اند؟

بطور مثال درنظر بگیرید مدیر الف با وارد آوردن فشار مضاعف به پرسنل نت از انان می خواهد فعالیت های اجرایی را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده و بجای ریشه یابی خرابی و برطرف کردن آن، فقط مشکلات را بطور موقت حل کنند تا ماشین دوباره فعال شود. در این میان ممکن است بسیاری از عیوب جزئی یا کلی باقی مانده و حتی کارآیی یا راندمان یا قدرت ماشین آلات نیز روند کاهشی داشته باشد. از سوی دیگر مدیر ب (در همان شرایط فرضی مدیر الف) اصراری بر عجله در انجام کارها ندارد و با بروز هر خرابی سعی در ریشه یابی و جلوگیری از تکرار خرابی دارد و تا زمان رفع کامل عیب های موجود نیز اجازه فعال شدن ماشین را نمی دهد. از انجام فعالیت های تعمیراتی در شرایط محیطی نامناسب نیز ممانعت کرده و درصورت مشکوک بودن وضعیت ماشین اجازه فعال شدن آن را نمی دهد و تعمیرات اساسی را نیز بموقع و در زمان مناسب انجام می دهد.

در انتهای یک دوره زمانی مشخص عملکرد دو مدیر چگونه قابل مقایسه خواهد بود و کدام یک نمره قبولی بیشتری می گیرد؟ اگر ملاک فقط هزینه و زمان توقف باشد که احتمالا نتیجه اشتباه بدست می آید! در اینجاست که نمره سطح سلامت ماشین آلات نقش پررنگی خواهد داشت. در واقع موفقیت نسبی مدیر الف در کاهش هزینه ها و زمان توقف به قیمت قربانی شدن سطح سلامت ماشین آلات و افزایش استهلاک و کاهش قابل توجه قابلیت اطمینان بدست آمده است. شکست ظاهری مدیر ب نیز با موفقیت در حفظ و شاید هم ارتقاء سطح سلامت ماشین آلات (مثلا با تعمیرات اساسی) قابل دفاع خواهد بود.

پس مقدار سطح سلامت فنی ماشین آلات که البته برمبنای آن ارزش ریالی آنها نیز قابل ارزیابی خواهد بود یک معیار مهم و غیر قابل صرفنظر در سنجش کارآیی سیستم های نگهداری و تعمیرات خواهد بود.

برای انجام این مهم ضروری است یک تیم کارشناسی متشکل از متخصصان مربوطه در حوزه های بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، ایمنی و محیط زیست و تدارکات تشکیل شده و برمبنای چک لیست های تهیه شده برای هر نوع دستگاه خاص نسبت به ارزیابی شرایط واقعی ماشین اقدام نموده و تمامی مشکلات و عیوب موجود و تاثیر آنها بر ارزش دستگاه، محیط زیست، وضعیت ایمنی، کارآیی، مصرف سوخت و… را ثبت نمایند. در نهایت با درنظر گرفتن ضرایب اختصاص داده شده به هرکدام از موارد چک لیست، نمره نهایی دستگاه مشخص خواهد شد.

در کنار این بازرسی ادواری و منظم فرآیندی هم باید درنظر گرفته شود تا تغییرات احتمالی در چک لیست هر دستگاه (درصورت بروز خرابی در دستگاه یا انجام فعالیتهای بازسازی و…) نیز بطور منظم و مستند ثبت شود و مورد تایید قرار گیرد.

گزارش سطح سلامت ماشین آلات می تواند در جلسات مدیریتی ارائه شود تا نقاط ضعف موجود که نیازمند اختصاص زمان و بودجه است و همچنین بهبودهای بدست آمده در سایه زحمات پرسنل نت و سایر همکاران مرتبط بخوبی برجسته شود.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

DMAIC RCA

استفاده از متد DMAIC در آنالیز دلایل ریشه ای (RCA)

DMAIC

 

 موسسه قابلیت اطمینان ARMS متد بسیار معروف DMAIC را برای استفاده در آنالیز دلایل ریشه ای (RCA) معرفی کرده است. این متد در پروژه های شش سیگما به منظور بهبود کاربرد بسیار فراوانی دارد که در اینجا نیز با نگاه بهبود به پروژه آنالیز RCA این متد معرفی شده است. سرفصل های آن به شرح زیر است:

مرحله یک: تعریف (تعیین اهداف و رویه ها)

  1. 1- تعیین اهداف
  2. 2- تعریف نقش ها و مسئولیت ها
  3. 3- انتخاب و آموزش تیم RCA
  4. 4- جمع آوری کامل شواهد

مرحله دو: اندازه گیری (جمع آوری داده ها و ارزیابی اهمیت آنها)

  1. 1- نگهداری شواهد در صحنه
  2. 2- مصاحبه با شاهدان
  3. 3- شروع نقشه برداری داده ای
  4. 4- مرور مستندات

مرحله سه: تحلیل (انتخاب روش تحلیل RCA)

  1. 1- تعریف مساله
  2. 2- مشخص کردن دلایل و آثار مشاهده شده
  3. 3- مشخص کردن راه حل های موثر
  4. 4- انتخاب بهترین راه حل

مرحله چهار: بهبود (تعیین استاندارد برای گزارشات)

  1. 1- نوشتن گزارشات هدفمند
  2. 2- تهیه پروپوزال
  3. 3- مدیریت سیستم رهگیری نتایج برای پیاده سازی بهترین راه حل ها و اقدامات
  4. 4- به اشتراک گذاری یافته ها

مرحله پنج: کنترل (اندازه گیری موفقیت برنامه ها)

  1. 1- تهیه نقشه فرایند کسب و کار
  2. 2- تهیه برنامه استاندارد رهبری

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

فرهنگ سازمانی

دلیل ریشه ای شکست پروژه های نت چیست؟

مساله این است که در حالیکه ممکن است در کوتاه مدت موفقیت­هایی در پیاده سازی نت بدست آید، اما در دراز مدت پایدار نخواهد ماند. دلیل این شکست به دلیل این حقیقت است که اقدامات برای تحول، در همه سطوح مورد نیاز نهادینه نشده است. در واقع با بهبود اجرایی کارها، “مهارتهای سخت” بهبود پیدا کرده اند. غیر از این سطح دو سطح دیگر وجود دارد، که برای پایدار شدن تحولات نت، باید این سطوح نیز مد نظر قرار گیرند. سطح بعدی “مهارت های نرم” است که خود از 8 عنصر تشکیل شده است، شامل: رهبری، فرآیند کاری، ساختار، یادگیری گروهی، تکنولوژی، ارتباطات، روابط داخلی و پاداش ها است. سطح بعدی که قبل از مهارت های نرم قرار می گیرد و پایه و اساس همه تحولات و ریشه ای ترین دلیل همه شکست ها در پروژه تحولات است، فرهنگ سازمانی است. بدون توجه به این سطح پایه ای ریشه های تحول و نظام نت جدید، هیچ گاه در سازمان شکل نخواهد گرفت و در نتیجه موفقیت حاصل نمی گردد. شکل زیر این مدل سه لایه را نشان می  دهد.

­­­

Maintenance mpedia.ir

اگر تحول را به سادگی، متوقف کردن اقداماتی که تاکنون در حال انجامِ آن بودیم و آغاز انجامِ کارهای جدید تصور کنیم، در آن صورت زمان گذار تا اتّخاذِ شیوه‌ی عملِ جدید، بحرانی می­شود. و باید برای این فاز از پروژه برنامه ریزی و اقدامات اساسی صورت گیرد تا بتوان از حداکثر ظرفیت نیروی انسانی برای تحقق پیاده سازی پایدار استراتژی های نگهداری و تعمیرات در واحد اطمینان حاصل نمود.

این مطلب بر گرفته از مقاله ای از آقای  Steve Thomas  بود که در سایت reliabilityweb.com منتشر شده است.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

حسگرهای اندازه گیری

حسگرهای اندازه گیری انبساط حرارتی expansion sensors

Picture5   انبساط حرارتی در توربوماشین های بخار منجر به جابجایی نسبی آنها نسبت به فونداسیون می شود که اصطلاحاً انبساط مطلق پوسته نامیده می گردد. برای کارکرد صحیح ماشین بسیار مهم است که این پدیده به صورت منظم و در یک وضعیت ثابت و یکنواخت و بدون بی نظمی انجام گیرد. اهمیت این موضوع باعث شده است که این پارامتر به صورت پیوسته در توربوماشین های سایز متوسط و بزرگ اندازه گیری و بررسی گردد. امروزه سنسورهای القایی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند. در مقایسه با پتانسیل سنج های خطی که قبلاً برای اینکار مورد استفاده قرار می گرفتند، سنسور های القایی بدون اصطکاک جابجایی را به پارامتر اندازه گیری شده تبدیل می کنند و سیستم از رطوبت و وجود روغن و …. محافظت می شود. معمولا دو سنسور که در دو طرف بدنه در سمت چپ و راست قرار داده می شود، هر انحراف و جابجایی موقعیت بدنه  شناسایی می کند.

سیستم های حسگر انبساط مربوط به بدنه معمولاً روی فونداسیون در انتهای مخالف از جایی که بدنه توربین به فوندانسوین متصل است نصب می گردد و اطلاعاتی در مورد رشد اندازه بدنه ماشین نسبت به فوندانسوین به ما می دهد. انبساط بدنه پارامتری است که باید توسط جفت حسگر اندازه گیری شود و اطلاعاتی در مورد لغزش پایه روی بدنه ماشین تولید می کند.

پارامتری که توسط این سنسور اندازه گیری می شود می تواند مشخص کند بدنه ماشین و روتور هر دو با سرعت تقریباً یکسانی رشد دمایی دارند. سرعت رشد دمای متفاوت بین بدنه و روتور باعث می شود که بخش دوار و ساکن ماشین دچار سایش شود.  

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

تفسیر شاخص های کلیدی عملکرد KPI

Kpi concept

در محاسبه شاخص های کلیدی عملکرد مقاله و مطالب زیادی منتشر شده است. در این پست قصد داریم فایلی برای تفسیر شاخص های کلیدی عملکرد بگذاریم. اینکه افزایش و یا کاهش این شاخص ها به طور مستقل باید تفسیر گردد و حدود مجاز این شاخص ها نیز ذکر گردیده است. در فایلی که توسط Bhpbilliton  به زبان انگلیسی منتشر گردیده است ضمن بیان مقدمه بر شاخص های کلیدی عملکرد، مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد (17 مورد) را به صورت تفسیر شماتیکی آورده است.

این شاخص ها شامل موارد زیر می باشد:

1-     نرخ فراوانی زمان از دست رفته به دلیل آسیب دیدگی LTIFR

2-     هزینه نت به واحد محصول در برابر بودجه

3-     هزینه نت به واحد ساعت در برابر بودجه

4-     هزینه کیفیت

5-     اثربخشی نت

6-     کارایی نت

7-     میانگین زمانی بین دو خرابی (MTBF)

8-     میانگین زمان تا تعمیر (MTTR)

9-     اثربخشی بازرسی های پیشگیرانه

10- نرخ نت پیشگیرانه به اضطراری

11- میزان بکلاگ (دستورکارهای انباشته)

12- درصد نفرساعت زمان بندی شده برنامه ریزی شده

13- درصد انطباق زمان بندی

14- درصد آماده به کاری نفر ساعت

15- درصد دوباره کاری

16- درصد خرابی های بررسی شده

17- کارایی فرایند MIP

فایل را از اینجا دانلود فرمائید.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.