نرم افزار CMMS

داستان CMMS

confusing-consumer-marketing

نردیک به دوسال پیش در جلسه ای برای ارزیابی چند نرم افزار CMMS شرکت داشتم. یکی از مدیران ارشد یک سازمان بسیار بزرگ دیدگاه جالبی داشت. از نظر ایشان یک نرم افزار مناسب باید می توانست بعد از ثبت پارامترهای حاصل از پایش وضعیت ماشین آلات، آنها را پردازش کرده و خرابی های احتمالی را تشخیص داده و حتی بدون دخالت کاربر دستور کار صادر نماید!!

یک لحظه هیجان زده شده و با خودم فکر کردم باید این امکان را هم به چک لیست ارزیابی نرم افزارها اضافه کنم ولی با توجه به تجارب خودم در بخش آنالیز روغن و تنها بعد از چند ثانیه به یاد آوردم که در بعضی موارد با مشاهده وضعیت مشکوک در روغن ماشین آلات و علیرغم دسترسی کامل به سوابق چندین ساله ماشین و مشورت با نفرات اجرایی و حتی متخصصین خارج از سازمان نتوانستیم به جمع بندی نهایی رسیده و بطور قطعی اظهارنظر کنیم.

پس چگونه است که یک مدیر ارشد در یک سازمان بزرگ و با سوابق طولانی چنین تصور نادرستی از جایگاه مناسب نرم افزار دارد. البته بد نیست بدانید بعد از گذشت نزدیک به دو سال از آن جلسه هنوز هم در سازمان تحت نظر آن مدیر از اکسل برای ثبت داده های نگهداری و تعمیرات استفاده می شود و بغیر از ثبت هزینه های قطعات مصرفی ودستمزدها هیچ داده ای در مورد خرابی بوجود آمده (مانند نوع خرابی، علت خرابی، روش تشخیص و…) در فایل ها پیدا نخواهد شد. البته موارد جالب دیگری هم وجود دارد که شاید نیازی به ذکر آنها نباشد و هدف از این مثال فقط آن بود که مشخص شود چرا در اکثر موارد پیاده سازی نرم افزار همراه با هیچ ارزش افزوده ای نیست.

شاید شما هم با من موافق باشید که نرم افزار CMMS قبل از هر چیز نیاز به مقدماتی دارد و باید بعد از ایجاد زیر ساخت های اصلی در دستور کار قرار بگیرد. چرا که این نرم افزار غیر از یک ابزار چیز دیگری نیست و تنها درصورت فراهم ساختن شرایط برای بکارگیری درست آن منبع ایجاد بهبود مستمر خواهد بود. نقشه راه های ارائه شده هم بر همین نکته تاکید دارند. در این دانشنامه تلاش خواهد شد ابتدا زیر ساخت های مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد تا در ادامه بتوان درخصوص نیازمندی های یک نرم افزار مناسب بحث و گفتگو نمود.

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

 

سیستم مديريت كيفيت در واحدهای نگهداری و تعمیرات

آیا استقرار سیستم مدیریت کیفیت در واحدهای نگهداری و تعمیرات ضرورت دارد؟

 برای آنکه سازمانی با موفقیت به اهداف تعریف شده خود نائل گردد، لازم است به صورتی سیستماتیک و شفاف جهت دهی و کنترل شود. به طور کلی، در مدیریت کیفیت هدف این است که همه فعالیت های سازمان در واحدهای مختلف تحت رویه ای مشخص و تعیین شده، قابل اندازه گیری، با کمترین هزینه و بالاترین بهره وری به انجام برسد. در نتیجه طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت در هر سازمان تحت تاثیر محیط سازمان، نیازها، اهداف خاص، محصولات، فرآیندها، اندازه و ساختار سازمانی است.

quality management

 طبق بررسی صورت گرفته گرچه در اغلب واحدهای تولیدی ضرورت سیستم مدیریت کیفیت درک و لذا این سیستم استقرار پیدا کرده است، ولی در همان سازمان­ها تعداد معدودی هستند که مدیریت کیفیت را در واحد نت پیاده سازی کرده اند. نکته قابل توجه اینکه تحقیقات انجام شده طی چهل سال گذشته، این حقیقت را آشکار نموده است که بسیاری از ماشین آلات (در برخی از صنایع 50 تا 70 درصد موارد) بعد از انجام فرآیند تعمیرات یا راه اندازی مجددا دچار خرابی اضطراری از همان نواحی تعمیر شده می گردند. یافته جالب دیگر در این زمینه آنست که بسیاری از این موارد، مربوط به فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می­باشد. این مساله ضرورت پیش بینی یک واحد مدیریت کیفیت در واحدهای نگهداری و تعمیرات را نشان می­دهد، مساله ای که شاید به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

سوالی که در این زمینه ایجاد می شود این است که “مدیریت کیفیت در نت چه حوزه هایی را شامل می شود”، که در پست های بعد به این موضوع نیز پرداخته خواهد شد.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

RCM از نگاه SAE JA

RCM از نگاه SAE JA 1011 & SAE JA 1012 چیست؟

 

Tree

 

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان[1]

هر فرآیند RCM  باید به هفت سوال زیر به صورت متوالی و به شکل مطلوب پاسخ دهد:

  1. وظایف و استانداردهای مطلوب مرتبط با عملکرد دارایی در زمینه عملیاتی کنونی کدامند؟ (وظایف)
  2. در چه صورت وظایف با شکست مواجه می شوند؟ (خرابی‌های وظیفه ای)
  3. دلایل هر یک از خرابی های وظیفه ای چیست؟ (مدهای خرابی)
  4. در صورت بروز هر خرابی چه اتفاقی رخ می دهد؟ (اثرات خرابی)
  5. در چه صورت هر یک از خرابی‌ها اهمیت پیدا می کنند؟ (نتایج خرابی)
  6. برای پیش‌بینی و پیش‌گیری هر خرابی چه باید کرد؟ (کارهای پیش اقدامانه و فواصل کارها)
  7. در صورت عدم یافت یک کار پیش اقدامانه مناسب ، چه باید کرد؟ (اقدامات پیش فرض)

برای ارائه پاسخ مطلوب به هر یک از سوالات بالا باید اطلاعات زیر جمع‌آوری گردند. کلیه این اطلاعات و تصمیمات باید به گونه‌ای مستند شوند تا برای صاحبان و استفاده کنندگان دارایی قابل قبول و در دسترس باشند.

1- وظایف[2]

کلیه وظایف دارایی و سیستم شامل کلیه وظایف اولیه و ثانویه[3]، شامل وظایف کلیه وسایل حفاظتی[4] باید مشخص گردند.

این بخش چهار مفهوم کلیدی را شامل می شود که در آینده به آنها می‌پردازیم.

  1. زمینه‌ عملیاتی
  2. وظایف اولیه و ثانویه
  3. شرح وظایف
  4. استانداردهای کارایی

2- خرابی‌های وظیفه ای[5]

در RCM این سوال را مطرح می شود که ” فرآیند به چه طریق ممکن است وظایفش را به طور کامل انجام ندهد. ” برای پاسخ مطلوب می‌بایست کلیه مدهای خرابی مرتبط با هر وظیفه مشخص گردند.

اگر یک دارایی نتواند آنچه را که استفاده کننده خواستار آن است انجام دهد دچار خرابی شده است. همچنین آنچه را که دارایی می‌بایست انجام دهد به عنوان وظیفه تعریف می شود و هر دارایی بیش از یک وظیفه متفاوت دارد و هر یک از این وظایف ممکن است با خرابی مواجه شوند بنابراین دارایی ممکن است با مدهای خرابی مختلفی روبرو شود.

دو نکته که در هنگام تعریف خرابی‌های وظیفه ای لازم است در نظر گرفته شوند : خرابی جزئی و کلی ، حدود بالا و پایین است، که در آینده به آنها می پردازیم.

 

3- مدهای خرابی[6]

کلیه مدهای خرابی که ممکن است باعث رخداد یک خرابی وظیفه ای شوند باید در این مرحله مشخص گردند.

4- اثرات خرابی[7]

پس از مشخص کردن مد خرابی این سوال را مطرح می شود که هنگام وقوع یک خرابی چه اتفاقی می‌افتد.

اثرات خرابی باید تشریح کند که اگر هیچ کار خاصی برای پیش‌بینی، پیشگیری یا شناسایی خرابی انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. این اثرات خرابی باید شامل کلیه اطلاعات لازم جهت پشتیبانی از ارزیابی نتایج خرابی باشند، مانند:

الف) چه شواهدی نشان می‌دهد که خرابی رخ داده است. در مورد وظایف پنهان، در صورت وقوع یک خرابی چندگانه چه اتفاقی روی خواهد داد.

ب) برای صدمه زدن به شخص یا مرگ وی، یا برای داشتن اثر مضر بر محیط زیست چه می‌کند؟

ج) برای داشتن اثر مضر بر روی تولید و عملیات چه می کند ؟

د) خرابی باعث رخداد چه صدمات فیزیکی می‌شود؟

ه) برای بازیابی وظایف سیستم پس از رخداد خرابی چه باید کرد؟

5- دسته بندی نتایج خرابی[8]

ارزیابی نتایج خرابی باید به گونه‌ای انجام شود که گویی اخیرا هیچ کار خاصی برای پیش‌بینی، پیشگیری یا شناسایی خرابی انجام نشده است.

6- انتخاب استراتژی مدیریت خرابی[9]

فرآیند انتخاب مدیریت خرابی باید این حقیقت را در نظر بگیرد که احتمال رخداد برخی مدهای خرابی با افزایش عمر افزایش خواهد یافت و احتمال رخداد برخی دیگر با افزایش عمر تغییر نخواهد کرد و احتمال رخداد برخی دیگر با افزایش عمر کاهش خواهد یافت.

نکته 1: کلیه کارهای برنامه‌ریزی شده باید از نظر فنی میسر و همچنین مقرون به صرفه، به عبارت دیگر باید مناسب و موثر باشند.

نکته 2: اگر دو یا تعداد بیشتری از سیاست های مدیریت خرابی از نظر فنی میسر و همچنین مقرون به صرفه باشند، مقرون به صرفه ترین سیاست باید انتخاب شود.

نکته 3: انتخاب استراتژی های مدیریت خرابی باید به گونه‌ای صورت گیرد که گویی در حال حاضر هیچ کار خاصی برای پیش بینی، پیشگری یا تشخیص خرابی انجام نمی شود.

مرجع این متن کتاب “نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان بر اساس استانداردهای SAE JA 1011 و SAE JA 1012″ می باشد. این کتاب ترجمه استاندارد های SAE JA 1011 و SAE JA 1012” می باشد به همراه مثالهای تجربی که به عنوان مراجع اصلی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان می باشند.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.


[1] Reliability-Centered Maintenance (RCM)

[2] Functions

[3] Primary and Secondary Functions

[4] Protective Devices

[5] Functional Failures

[6] Failure modes

[7] Failure Effects

[8] Failure Consequence Categories

[9] Failure Management Policy Selection

نت بر پایه پایش وضعیت

نت بر پایه پایش وضعیت (Condition Based Maintenance: CBM)

پایش وضعیت ماشین آلات (Machine condition monitoring)  مهم ترین بخش از تعمیرات بر پایه پایش وضعیت(Condition Based Maintenance: CBM) می باشد که به عنوان سودمند ترین استراتژیبرای اعمال کارهای تعمیراتی در سطح وسیعی از صنایع مختلف شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

photo_2015-10-26_22-14-17

در ابتدا ماشین آلات به صورت کارکرد تا توقف (Run to Break) مورد استفاده قرار می گرفتند که در این نوع استراتژی تعمیراتی، با وجود اینکه بیشترین فاصله زمانی بین زمان توقف(Shutdowns)  دستگاه ها به وجود می آمد، اما از طرف دیگر همین استراتژی موجب خرابی های فاجعه باری می شد که صدمات جبران ناپذیری از نظر امنیت جانی، خسارات تولید و هزینه تعمیراتی به همراه داشت.

اولین واکنش برای جلوگیری از این خسارات، اجرای تعمیرات پیشگیرانه(Preventive maintenance)  بود که در آن تعمیرات در بازه های زمانی مشخصی صورت می گرفت. این بازه های زمانی به گونه ای انتخاب می شدند که تنها احتمال به وقوع پیوستن خرابی های کوچکی در آن بازه وجود داشته باشد. اما این استراتژی هم از طرف دیگر باعث می شد که تعمیرات بیشتر از حدی که لازم است انجام می گرفت و گاهاً دستگاه ها بدون اینکه نیاز به تعمیرات داشته باشند تعویض می شدند که البته از نظر اقتصادی برای صنایع به صرفه نبود.

دلایل و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد CBM باعث پیشرفت های اقتصادی در صنایع مختلف شده است. در تحقیقات فراوانی  CBM به عنوان روشی معرفی شده که می تواند کارهای تعمیراتی را به یک مرکز سود دهی برای صنایع تبدیل کند. طبق این تحقیقات ماشین آلات متعددی با اتخاذ تصمیم های تعمیراتی بر اساس استراتژی CBM توانسته اند نگهداری و از خرابی کامل و از رده خارج شدن محافظت گردند.

 تعمیرات بر پایه پایش وضعیت(Condition Based Maintenance: CBM) چیست؟

چگونه می توان استراتژی  CBMرا در واحد های مختلف صنعتی به مرحله اجرا در آورد؟

چه مراحلی برای اجرای استراتژی CBM باید طی شود؟

تعمیرات بر پایه پایش وضعیت (CBM) یک برنامه تعمیراتی است که تصمیمات تعمیراتی بر پایه اطلاعات بدست آمده از پایش وضعیت را پیشنهاد می کند. این نوع تعمیرات شامل سه مرحله می باشد: داده برداری، پردازش داده و در انتها تصمیم گیری تعمیراتی. تشخیص (Diagnostics) و پیش بینی (Prognostics) دو جنبه مهم از برنامه تعمیرات بر پایه پایش وضعیت محسوب می شوند. در سال های اخیر تحقیقات در مورد CBM به صورت فزاینده ای رو به رشد می باشد. مقالات متعددی شامل تئوری و کاربردهای این روش در مقالات علمی، کنفرانس ها و در گزارشات فنی به چاپ رسیده است. در این دانشنامه تلاش بر این خواهد بود که به توضیح در مورد مراحل مختلف اجرای استراتژی CBM هم از دید علمی و هم از دید صنعتی پرداخته شود.

 

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

شماره تابستان مجله الکترونیکی اطمینان

انتشار رایگان شماره تابستان مجله الکترونیکی اطمینان: مجله اختصاصی مدیریت دارایی های فیزیکی، نگهداشت و قابلیت اطمینان

انتشار شماره تابستان مجله الکترونیکی اطمینان: مجله اختصاصی مدیریت دارایی های فیزیکی، نگهداشت و قابلیت اطمینان

اطمینان واژه ای است که از این پس زیاد آن را خواهید شنید. سیاست مجله اطمینان نیز در این است که این واژه را در معنا و مفهوم بتواند به صنعت معرفی کند. ما از این واژه فراتر خواهیم رفت و به دنبال فرهنگ قابلیت اطمینان خواهیم بود، فرهنگی که همانند چتری بزرگ سازمان شما را در بر خواهد گرفت و این اطمینان را به شما خواهد داد که اگر در مسیر قابلیت اطمینان گام بردارید سودآوری خواهید داشت، از تمام ظرفیت ها استفاده خواهید کرد، در تصمیم گیری‌ها راحت تر خواهید بود و آرامش خواهید داشت. قابلیت اطمینان در سه سطح سازمان، سطح سیستم‌ها و فرایندها و سطح دارایی‌ها تعریف خواهد شد. شما جهت بهبود وارد یک سازمان می شوید.

 اطمینان

برای اینکه بدانید بهبود را از کجا شروع کنید به نقشه راه اطمینان نگاه کنید. ابتدا به بررسی ابعاد قابلیت اطمینان سازمان بپردازید، سپس قابلیت اطمینان سیستم‌ها و فرایندها را بالا ببرید و آنگاه به دنبال افزایش قابلیت اطمینان دارایی‌ها باشید. در پس این نقشه راه فرهنگ قابلیت اطمینان در تمام سطوح سازمان خود را نشان خواهد داد. مدل قابلیت اطمینان را در شماره بعدی مجله معرفی خواهیم کرد.

تاخیر بیش از این جایز نیست، این شماره را از لینک زیر دانلود کنید، مقالات را مطالعه کنید و مجله را انتشار دهید.

مجله اطمینان 

 

همایش آریانا نت

بزرگترین رویداد بین المللی جامعه نگهداری و تعمیرات کشور (همایش آریانا)

maintenance Aryana mpedia

دهمین همایش بین المللی مدیران فنی و نگهداری­ و تعمیرات (مدیریت دارایی­های فیزیکی) درتاریخ های

20 و 21 مهرماه توسط گروه پژوهشی صنعتی آریانا و به پشتیبانی علمی شرکت PAMCo برگزار خواهد شد.

با حضور در این همایش میتوانید در رویدادهای زیر شرکت کنید:

1- کارگاه های آموزشی اساتید بین المللی که شرح آن در ذیل آمده است

2- بهره مندی از گردهمایی استادان بنیاد بین المللی پژوهش در نگهداری و تعمیرات (IFRIM)

3- مراسم اهدای تندیس اولین دوره جایزه ملی مدیریت دارایی های فیزیکی

4- نمایشگاه تخصصی در زمینه نگهداری وتعمیرات با حضور فعالان این عرصه

5- کارگاه های تجارب موفق صنعتی در حوزه فنی و مدیریتی نگهداری و تعمیرات

6- پنل های تخصصی در حوزه صنعت برق و صنعت نفت با حضور مدیران این صنایع

 
   

ریچارد دوایت

دانشگاه ولونگاگ، استرالیا- رییس بنیاد بین المللی پژوهش در نگهداری و تعمیرات IFRIM

 کارگاه اول: سیستمهای پشتیبانی از تصمیم گیری

برای تصمیم های کلیدی در عرصۀ مدیریت دارایی ها

   کارگاه دوم: پیشرفت در دانش مدیریت داراییهای فیزیکی

 
   

 

خالد یوسف کمال

مهندسی مواد و مکانیک از دانشگاه آمریکایی قاهره، عضو جامعۀ مهندسان مصر

عنوان سخنرانی:

چگونگی تدوین فرایندهای مدیریت دارایی ها برای پیاده سازی موفق

 
   

جاسپر کوئتزی

دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی

کارگاه اول: فرایند بهبود نگهداری و تعمیرات؛ روش گام به گام 

برای دستیابی به استاندارد نگهداری و تعمیراتکلاس جهانی

کارگاه دوم: دستیابی به تعالی در نگهداری و تعمیرات از طریق

مدیریت استراتژیک فراگیر

 
   

 رامرت دکر

دانشگاه ارسموس روترادام هلند

کارگاه اول: افزایش طول عمر تجهیزات قدیمی

کارگاه دوم: همسوسازی نگهداری و تعمیرات با تولید

 
   

تیلینگ ژانگ

دانشگاه ولونگاگ، استرالیا

کارگاه اول: مدلسازی داده های آماری با استفاده از مدلهای

توزیع وایبل با سه یا چهار پارامتر

کارگاه دوم: مدلسازی تنزل با شبیه سازی زنجیرۀ مارکوف

مونت کارلو برای پیش بینی وضعیت دارایی ها

 
   

علی زواشکیانی

دانشگاه تورنتو کانادا

کارگاه مدیریت صحیح دارایى هاى فیزیکى و نقش استراتژیک

آن در سود آورى بنگاههاى صنعتى

 
   

ماریوس باسوون

مدیرعامل شرکت آلادون(بزرگترین شرکت پیاده سازی RCM)

سخنرانی و معرفی تکنیک های نوین RBI3,RCD,RCM3

دانلود برنامه زمانبندی
دانلود بروشور همایش
کنفرانس مدیریت دارایی ها

کنفرانس مدیریت دارایی ها در لندن در 4 و 5 آذر 94

header

 

انستیتوی مدیریت دارایی ها (IAM) به همراه انستیتوی تکنولوژی و مهندسی برای کنفرانس مدیریت دارایی ها در 25 و 26 ام نوامبر 2015 (4 و 5 ام آذر 1394) اطلاع رسانی کرده است. این کنفرانس در شهر لندن برگزار خواهد گردید و کارگاه‌هایی پیرامون موضوعات زیر برگزار خواهد گردید.

  • مدیریت دارایی‌ها
  • سازماندهی و رهبری
  • کنترل و برنامه ریزی عملیاتی
  • بلوغ مدیریت دارایی‌ها
  • مدیریت اطلاعات دارایی‌ها
  • پایش وضعیت
  • هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی
  • صلاحیت مدیریت دارایی‌ها
  • مدیریت دانش
  • و چند مطالعه موردی

 

نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

ابعاد تحلیل نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) را تخمین بزنید:

RCM www.mpedia.ir

 

فرض کنید برای پروژه نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) تجهیز بحرانی انتخاب و اطلاعات و اسناد مورد نیاز تهیه شده است. پس از این مرحله شما باید اندازه و ابعاد تحلیل RCM را حدس بزنید. در اروپا برخی از شرکت‌ها RCM را در مدت یک هفته بر روی تجهیز انجام می‌دهند. این زمان (7 روز و روزی 8 ساعت) در ایران خیلی دور از ذهن است. اما مقدمات گفته شده به همراه یک تسهیلگر ماهر و تیم چابک می‌تواند این کار را در یک هفته به سرانجام برساند. به گفته آقای پلاکنت در روش RCM Blitz برای تجهیزی که 85 تا 100 جزء (قطعه) دارد و 120 تا 140 حالت خرابی دارد، یک هفته کفایت می‌کند. باید تخمینی از تعداد قطعات و حالات خرابی داشته باشید تا مقدمات تحلیل RCM را در یک هفته آماده کنید. در بخش جمع‌آوری اطلاعات شما لیست قطعات را تهیه کرده اید، برای تخمین تعداد کارکردها تحلیل RCM به حاصلضرب تعداد این قطعات در 1.5 تخمین مناسبی بدست می‌دهد. هر قطعه‌ای فرض شده است که بیش از یک کارکرد دارد. همچنین بر اساس تجربیات می‌توان حدس زد که تعداد حالات خرابی تقریباً برابر با حاصلضرب تعداد قطعات در ضریب 3 است. با توجه به این اطلاعات می‌توانید برای تحلیل RCM به خوبی برنامه‌ریزی کنید. به این چند نکته در برنامه‌ریزی دقت فرمائید:

–        اگر ابعاد کار در تخمین خیلی بزرگ برآورد گردد، از دو تسهیلگر استفاده کنید. یک تسهیلگر تیم را هدایت می‌کند و یک تسهیلگر می‌شنود و یادداشت می‌کند و مستندسازی انجام می‌دهد. این کار ذهن تسهیلگر اصلی را از دغدغه‌های حاشیه‌ای فارغ می‌کند و تمرکز بر هدایت تیم پیدا می‌کند.

–        عادت شده است که از نوشتن روی وایت برد استفاده می‌شود، این کار فرایند تحلیل را کند می‌کند. استفاده از نرم افزار خیلی خوب، در این زمینه بشدت بر سرعت انجام کار تاثیر گذار است.

–        جلسات خیلی کوتاه و با فاصله زیاد در تحلیل RCM مضر است. در جلسات با فاصله زیاد زمانی از جلسه به مرور مطالب جلسات قبل می‌گذرد. از جلسات 4 ساعته و در روزهای متوالی استفاده کنید. تجربه نشان داده است که تمرکز و درگیربودن پرسنل در این حالت بیشتر و سرعت انجام کار نیز بیشتر است.

اگر این مطلب را می پسندید آن را در شبکه های اجتماعی با استفاده از لینک های زیر به اشتراک بگذارید.

همچنین شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

مهندسی قابلیت اطمینان برای نگهداری و تعمیرات

معرفی مهندسی قابلیت اطمینان برای نگهداشت (نت) (REM)

مهندسی قابلیت اطمینان برای نگهداری و تعمیرات

مهندسی قابلیت اطمینان برای نگهداری و تعمیرات

 

این بخش نقطه شروع عناصر آپتایم می‌باشد و حوزه بسیار مهمی است زیرا تنها حوزه‌ای است که به صورت مستقیم میتواند باعث کاهش خرابی‌ها گردد.

اگر رهبری، مدیریت دارایی‌ها، پایش وضعیت[1]، مدیریت اجرای کار و مدیریت مواد هرکدام در بالاترین سطح خود انجام گیرد به افزایش اثربخشی کمک زیادی خواهد کرد، اما آن‌ها مستقیم باعث کاهش خرابی‌ها نخواهند گردید.

هر فعالیتی در برنامه قابلیت اطمینان باید در جهت موارد زیر انجام پذیرد:

  • پیشگیری از علت خرابی[2]
  • پیشگویی علل بالقوه خرابی[3]
  • ارضاء کردن الزامات قانونی و مقرراتی[4]

مهندسی قابلیت اطمینان برای نگهداشت(نت) می‌تواند:

  • رهبری و اعضای تیم را آگاه کند، آموزش و تعلیم دهد.
  • خط دید رهبری[5] را از مدیریت ارشد تا کف کارخانه با توجه به ارزش، بحرانیت[6]، قابلیت اطمینان و ریسک در سازمان ایجاد کند.
  • اقدامات و تصمیمات مدیریت مبتنی بر شرایط دارایی‌ها و مدیریت اجرای کار را هدایت کند.
  • واحد‌های کارکردی مستقل و عمودی در چارت سازمانی[7] و ذینفعان در سازمان، آن‌هایی که می‌توانند بر قابلیت اطمینان اثر بگذارند را همجهت و هماهنگ می‌کند.

 برگردان از هندبوک مدیریت دارایی ها

 سید مجتبی حسنیان

در صورتی که مطلب را می پسندید آن را از طریق لینک های زیر در شبکه های اجتماعی گسترش دهید. همچنین شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

 


[1] Condition monitoring

[2] Prevention of a failure cause

[3] Prediction of a potential failure cause

[4] Meeting a regulation or legal requirement

[5] Leadership line of sight

[6] Criticality

[7] Functional vertical silos

تحلیل بحرانیت

RCM را بر روی تجهیزات بحرانی پیاده‌سازی کنید: (انتخاب تجهیز بحرانی)

decsision-3

می توان از یک نقطه نظر به RCM به دید یک ابزار قابلیت اطمینان نگاه کرد. دلیل آن نیز این است که RCM مانند دیگر ابزار ها برای استفاده مشخصی طراحی شده است. مانند دیگر ابزارها اگر از RCM به صورت نادرست استفاده گردد به نتایج دلخواه و مثبت نخواهیم رسید. یکی از اشتباهات نسبت به RCM این است که اصرار دارند آن را  بر روی تمام تجهیزات مجموعه خود پیاده کنند. آن‌ها مخصوصاً در صنایع حساس مانند صنعت هوایی اعتقاد دارند که از آنجا که عدم کارکرد درست هر قطعه کوچک می‌تواند بر ایمنی تاثیر گذاشته و صدمات جبران ناپذیری وارد کند، لذا باید RCM را بر روی تمام قطعات ریز نیز پیاده کرد.

در فواید RCM موارد زیر مطرح شده است:

–         بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات

–         کاهش تعمیرات اضطراری

–         کاهش توقف تجهیزات

–         کاهش هزینه‌های نت

–         افزایش دانش پرسنل نت و بهره‌برداری

–         افزایش بهره‌وری

–         افزایش کیفیت محصول

–         کاهش هزینه واحد یک محصول

–         افزایش حاشیه سود محصول/شرکت

–         کاهش اتفاقات مرتبط با ایمنی و زیست محیطی

توجه شود که تنها مورد آخر به ایمنی اشاره دارد. زمانی که باید تائید هیئت مدیره را برای پیاده‌سازی RCM بگیرید مطمئناً با بقیه موارد شما به راحتی می‌توانید آنها را قانع کرده و موافقت سریع آن‌ها را دریافت کنید، لذا تاکید روی جنبه‌های دیگر است. از طرفی با توجه به پارتویی برخورد کردن در تمام سطوح فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات در اینجا نیز باید فعالیت‌ها را متمرکز بر تجهیزات بحرانی انجام دهیم. منابع (انسانی، مالی، زمانی و تجهیزات) محدود هستند و باید از آنها بیشترین استفاده گردد. لذا تحلیل بحرانیت روی تجهیزات باید انجام گیرد و تحلیل RCM را باید روی تجهیز بحرانی شروع کرد. اگر خود شرکت توانایی تحلیل بحرانیت را ندارد می‌تواند از مشاور استفاده کند. ایده های مختلفی برای فاکتور‌های تاثیر گذار بر تحلیل بحرانیت وجود دارد اما حداقل موارد زیر را می‌توان در نظر گرفت:

–         تاثیر روی تولید/کیفیت

–         هزینه تعمیرات

–         تاثیر بر توقفات

–         تاثیر روی ایمنی و محیط زیست

–         قیمت تجهیزات

اگر این مطلب را می پسندید آن را در شبکه های اجتماعی با استفاده از لینک های زیر به اشتراک بگذارید.

همچنین شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

انتشار کتاب استاندارد فناوری بازرسی مبتنی بر ریسک

API-Mpedia.ir

استاندارد فناوری بازرسی مبتنی بر ریسک
Risk-Based Inspection Technology
API RBI 581

بخش اول: برنامه ریزی بازرسی با استفاده از فناوری API RBI 

اثر: انیستیتو نفت آمریکا (API)
 ترجمه:
 سعید رمضانی
محمود شهرابی
سعید هاشم پور

معرفی کتاب:

کتاب پیش روی، ترجمه ویرایش دوم استاندارد API RBI 581 می باشد.

Risk-Based Inspection Technology

بازرسی فنی مبتنی بر ریسک با رویکرد کمی(API 581)، یک روش نوین در مدیریت بازرسی بوده که بر اساس تحلیل های آماری اطلاعات بدست آمده از عملیات پایش در فرایندهای عملیاتی و به منظور بهینه کردن برنامه و هزینه های بازرسی، استفاده می شود. هدف از اجرای RBI پیاده سازی یک استراتژی مدون جهت کاهش ریسک و در عین حال بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات فرایندی می باشد.

تجربه موفق اجرای بازرسی مبتنی بر ریسک در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جهان و توجه روزافزرون مدیران صنایع کشور نسبت به این مقوله، بر اهمیت آن افزوده است. بهره گیری از RBI، ابزاری را برای بهبود مستمر بازرسی تجهیزات به طور سیستماتیک ایجاد می نماید که نتیجه آن کاهش ریسک شکست و پیامدهای آن خواهد بود. با استفاده از بازرسی مبتنی بر ریسک، ضمن اجتناب از بازرسی های مکرر، می توان امکانات و توانمندی های بازرسی را بر روی دستگاه های با ریسک بالاتر متمرکز نمود.

پیشگفتار: 

در این استاندارد روش­های کمّی ایجاد و برنامه ریزی پروسه بازرسی، با استفاده از محاسبات ریسک برای تجهیزات ثابت تحت فشار، شامل مخازن تحت فشار، سیستم لوله کشی، تانک­ها، شیرهای فشار شکن[Pressure Relief] و مبدل­های حرارتی و …، ارائه شده است. این سند پیرو API 580 که راهنمای توسعه یک برنامه بازرسی مبتنی بر ریسک، برای تجهیزات ثابت در کارخانه های پالایش، پتروشیمی و فرایند شیمیایی می‌باشد، مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از ارائه این استاندارد، معرفی اصول و حداقل دستورالعمل­های کلی برای RBI و روش‌های کمّی و محاسباتی برای تعیین برنامه بازرسی مبتنی بر ریسک می‌باشد.

بازرسی مبتنی بر ریسک (Risk-Based Inspection: RBI) می‌تواند برای مدیریت ریسک کلی در کارخانه ای با عملیات بازرسی تجهیزات فرایندی با بالاترین ریسک مورد استفاده قرار گیرد. API RBI پایه و اساس تصمیم گیری آگاهانه در خصوص فرکانس بازرسی، میزان بازرسی و نوع تست غیر مخرب، را ارائه می‌دهد. در اغلب کارخانه­ های بهره­ برداری، درصد زیادی از ریسک بخاطر تعداد نسبتا کمی از تجهیزات می‌باشد. این تجهیزات که بطور بالقوه بیشتر در معرض ریسک هستند، نیاز به توجه بیشتری دارند که می‌تواند از طریق یک برنامه بازرسی اثربخش صورت گیرد. هزینه افزایش بازرسی در این مناطق گاهی اوقات ممکن است با کاهش فعالیت بازرسی در مناطق باریسک کمتر، خنثی شود.

خلاصه بخش های کتاب:

فصول بخش 1: برنامه ریزی بازرسی با استفاده از فناوری API RBI

فصل اول: دامنه کاربرد

فصل دوم: مراجع

فصل سوم: تعاریف

فصل چهارم: مفاهیم API RBI

فصل پنجم: ظروف تحت فشار و سیستم لوله کشی(پایپینگ)

فصل ششم: مخازن ذخیره اتمسفریک

فصل هفتم: تجهیزات فشار شکن

فصل هشتم: صفحه تیوب  مبدل های حرارتی
فصل نهم: مراجع

 

سعید رمضانی، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن نت ایران است. وی در زمینه نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی ها فعالیت دارد. از ایشان پنج کتاب دیگر با عناوین: ترجمه استاندارد مدیریت دارایی ها  “Asset Management: Iso55000:2014 “، مرجع علمی کاربردی مدیریت نگهداری و تعمیرات(نگهداشت)، مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی   MRO Spare Parts Inventory & Storeroom Management، واژگان و اصطلاحات علمی نگهداری و تعمیرات که ترجمه استاندارد Maintenance Terminology: EN 13306 : 2010  می باشد  و کتاب تشخیص و پیش بینی هوشمند عیوب در سیستم های مهندسی (Intelligent Fault Diagnosis & Prognosis)،  به چاپ رسیده است. 

علاقه مندان می توانند جهت تهیه با شماره 09122002406،  88369756 ، تماس حاصل نمایند. شابک: 6-458-468-964-978

مجله الکترونیکی اطمینان

دانلود رایگان اولین شماره مجله الکترونیکی اطمینان، مجله اختصاصی مدیریت دارایی‌های فیزیکی، نگهداشت و قابلیت اطمینان

کتاب نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان

کتاب نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان بر اساس استاندارد SAE 1011&1012

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان[1] (RCM) ابتدا توسط صنعت هواپیمایی آمریکا برای بهبود ایمنی و اطمینان تجهیزات مرتبط توسعه یافت و در ابتدا ، در گزارشی توسط [F.S Nowlan[2 و [H.F Heap[3 نوشته و از طرف وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. از آن پس از استراتژی RCM برای کمک به تنظیم استراتژی‌های مدیریت دارایی فیزیکی[4]، تقریبا در تمام زمینه‌ها و در تمام کشورهای صنعتی جهان استفاده شده است. فرآیندهایی را که Nowlan و Heap تعریف کرده‌اند، به عنوان اساس اسناد کاربردی در زمینه نگهداری و تعمیرات مورد استفاده قرار گرفته و در طول سال های بعدی توسعه یافته و اصلاح گردیده اند. استفاده گسترده از اصطلاح RCM منجر به پیدایش تعدادی فرآیند که به طور قابل توجهی با فرآیند اصلی متفاوت‌اند شده است، بیشتر این فرآیند های جدید عوامل کلیدی فرایند اصلی را حفظ می‌کنند. بسیاری از این فرآیندهای متفرقه نتوانسته‌اند به اهداف Nowlan و Heap دست یابند و برخی از این فرایندهای متفرقه کاملاً مضر می‌باشند، با این حال به آن‌ها RCM گفته می‌شود.

در نتیجه یک تقاضای رو به رشد جهانی برای ارایه استانداردی که معیاری را مشخص نماید که هر فرآیند RCM بایستی با آن مطابقت کند، وجود داشته است. استانداردهای SAE JA 1011 و SAE JA 1012 به عنوان مراجع اصلی RCM به این تقاضا پاسخ می‌دهند.

استاندارد SAE JA 1011 پیش فرض‌های کلی از مفاهیم و اصطلاحات RCM را بیان داشته است. این استاندارد کمترین معیاری را که هر فرآیند برای RCM نامیده شدن باید با آن مطابقت کند را تشریح می‌کند. این استاندارد برای هر سازمان یا کارشناسی که می‌خواهد ثابت کند که یک فرایندی که RCM نامیده می‌شود آیا در حقیقت RCM هست یا خیر، در نظر گرفته شده است. همچنین این استاندارد برای سازمان‌هایی که مایل به خرید و یا استفاده از خدمات RCM مانند آموزش، تحلیل، مشاوره و یا هر ترکیبی از آن‌ها هستند، سودمند است.

استاندارد SAE JA 1012 به تشریح مفاهیم و اصطلاحات RCM می‌پردازد.

معیارهای این استانداردها بر اساس فرآیندهای RCM و مفاهیم موجود در سه استاندارد زیر است:

 (۱) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان، Nowlan و Heap، 1978

 (۲) نیروی هوایی آمریکا MIL-STD-2173 (AS) (الزامات نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان نیروی هوایی، سیستم‌های جنگ افزارها و تجهیزات پیشتیبان) و جانشینان آن، راهنمای مدیریت فرمان سیستم‌های هوایی آمریکا، 00-25-403 (راهنمای فرآیند نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان نیروی هوایی)

(۳) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM 2 [5] John Moubray

این اسناد به عنوان پذیرفته‌شده‌ترین و پرکاربردترین اسناد بین‌المللی RCM شناخته شده‌اند.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

 

 


[1] Reliability-Centered Maintenance

[2] F. Stanley Nowlan

[3] Howard F. Heap

[4] Asset

[5] John Moubray

کتاب مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی

کتاب مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی

MRO-Mpedia

 
کتاب مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی
 

MRO Spare Part Inventory & Storeroom Management

 

به همراه واژگان تخصصی و چک لیست ممیزی مدیریت قطعات یدکی 

اثر: فیلیپ اسلیتر

ترجمه و گردآوری
 سعید رمضانی
عباس شریفی
هانی شاهمرادی

 

معرفی کتاب:

کتاب پیش روی، ترجمه ویرایش دوم کتاب بسیار ارزشمند و کاربردی آقای فیلیپ اسلیتر می باشد. 

Slater, Phillip. (2010). Smart Inventory Solutions.

این کتاب، از بین ده ها کتاب مدیریت موجودی قطعات یدکی، به­ منظور ترجمه به زبان فارسی انتخاب شد. آقای فیلیپ اسلیتر از برجسته­ ترین مشاوران مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی، در سطح جهان به شمار می­ رود و پروژه­ های بسیار زیادی را در این زمینه انجام داده ­است و از طرفی مطالب آن به خوبی با شرایط موجود در کشور ایران تطبیق دارد.  ویژگی منحصربه‌فرد این کتاب بیان روان و ساده مفاهیم انبار و موجودی قطعات یدکی در کنار نگرشی کاربردی به مفاهیم پیچیده آن و شرح آن ها در قالب مطالعات موردی است.

 

سخن آقای دال بلان، رییس انیستیتو مارشال در مورد کتاب :

در ویرایش دوم کتاب، فیلیپ اسلیتر یک کتاب بسیار خوب را بهتر کرد. این کتاب یک راهنمای متفکرانه و عملی برای یک موضوع مهم، یعنی مدیریت موجودی قطعات یدکی است که بر اساس تجربه یک فرد مجرب نگاشته شده است. این کتاب به طور واضح بهترین، عملی ترین و مفید ترین کتابی است که من در حوزه مدیریت موجودی پیدا کرده ام. او ابهامات و دغدغه ها را از بین می برد و با ارائه راهکارهای بدیع کمک میکند تا مدیریت موجودی و انبار قطعات یدکی خود را بهبود دهید. به نظر من این کتاب باید در کتابخانه هر مدیری باشد. 

خلاصه بخش های کتاب:

بخش اول و دوم کتاب مربوط به مقدمه ای از مدیریت موجودی و ساختارشناسی آن، بخش سوم در مورد تاثیرات مالی انبار و موجودی در سازمان/شرکت، بخش چهارم در مورد تاثیر کارکنان و فرآیندهای سازمان بر سیستم مدیریت موجودی، بخش پنجم مربوط به سیاست ها و رویه های مدیریت انبار و موجودی، بخش ششم با بیان معضلات، تخیلات و چند حقیقت تلخ ذهن مخاطب را به چالش کشیده و از بخش هفتم تا دهم رویکرد مربوط به بهینه سازی فرآیند مدیریت موجودی را شرح داده و روشی کارا برای اجرایی کردن آن در سازمان/شرکت ارائه می شود. نهایتاً در فصل یازدهم نیز مطالعه موردی برای اجرای این رویکرد، آورده شده است.

 

فصول:

بخش اول: مقدمه­ ای بر راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت موجودی

بخش دوم: ساختارشناسی مدیریت موجودی قطعات یدکی

بخش سوم: تأثیر مالی موجودی

بخش چهارم: کارکنان و فرآیندها

بخش پنجم: سیاست­ها و رویه­ ها

بخش ششم: معضلات، تخیلات و چند حقیقت تلخ

بخش هفتم: انبار قطعات یدکی

بخش هشتم: هفت اقدام برای کاهش موجودی

بخش نهم: فرآیند بهینه­ سازی مدیریت موجودی

بخش دهم: اجرای اقدامات برای نیل به نتیجه   

بخش یازدهم: مطالعات موردی

 

پیوست ها:

پیوست الف: برنامه­ ریزی مواد و قطعات مورد نیاز نگهداری و تعمیرات (اثر: پروفسور کرسپو مارکز)

پیوست ب: سؤالات مربوط به ممیزی وضعیت انبار و قطعات یدکی

پیوست ج: واژه‌نامه تخصصی مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی

 

سعید رمضانی، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن نت ایران است. وی در زمینه نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی ها فعالیت دارد. از ایشان چهار کتاب دیگر با عناوین ترجمه استاندارد مدیریت دارایی ها  “Asset Management: Iso55000:2014 ” و ” واژگان و اصطلاحات علمی نگهداری و تعمیرات” که ترجمه استاندارد Maintenance Terminology: EN 13306 : 2010  می باشد  و کتاب تشخیص و پیش بینی هوشمند عیوب در سیستم های مهندسی (Intelligent Fault Diagnosis & Prognosis)، و مرجع علمی کاربردی نگهداری و تعمیرات(نگهداشت)، به چاپ رسیده است. 

علاقه مندان می توانند جهت تهیه با شماره 09122002406،  88369756 ، تماس حاصل نمایند.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

نت کنشگرایانه و پیشگویانه

آیا نت کنشگرایانه (Proactive maintenance) نام دیگری برای نت پیشگویانه (Predictive maintenance) است؟

proac

 

جواب این سوال خیر است.

اما در حقیقت نت کنشگرایانه (و یا پیش اقدامانه) چیست؟ با مطالعه منابع به تعاریف و برداشت‌های مختلفی از proactive maintenance می رسیم، اما آنچه که تقریباً در آن اتفاق نظر هست این است که proactive maintenance در حقیقت یک استراتژی و فلسفه ای است که از یک سری ابزار استفاده می کند تا با رصد کردن تجهیزات و بررسی علل ریشه‌ای از بروز خرابی‌های عملکردی جلوگیری کند.

این ابزار می‌تواند RCM، RCFA، RBI، تحلیل‌های آماری، تحلیل‌ مدل های قابلیت اطمینان، تحلیل روند، تحلیل ریسک و … باشد. این ابزار در اختیار نت کنشگرایانه قرار می‌گیرید.

اگر منحنی P-F را به چند فاز تقسیم کنیم، فاز EM نزدیک به F و فازهای PM و PdM و نت کنشگرایانه به ترتیب نزدیک به P خواهد بود. برای درک درست واژه Proactive maintenance، به این لغت در برابر واژه Reactive Maintenance یا نت واکنشی توجه کنید.

حال برگردیم به سوال تیتر: تفاوت نت کنشگرایانه با نت پیشگویانه در چیست؟

نت پیشگویانه (PdM) جهت پایش شرایط تجهیز است تا نشانه‌های بروز خرابی را رصد کرده و زمان تا بوجود آمدن خرابی را پیش‌بینی و اقدام مناسب را تعریف کنیم.

اما فلسفه نت کنشگرایانه به افزایش قابلیت اطمینان و حذف زمینه‌های بروز خرابی‌های عملکردی برمی‌گردد. به عنوان مثال گرد و خاک و آلودگی منشا اصلی خیلی از خرابی‌ها می‌باشد. می‌توان به ساز و کاری فکر کرد تا فضای دستگاه عاری از هر گرد و خاک باشد و یا در روغن مورد استفاده کمترین آلودگی وارد گردد و مدتها تمیز بماند، این اقدامات کنشگرایانه است.

در حقیقت در نت کنشگرایانه به دنبال پایش و اصلاح دلیل ریشه‌ای بروز خرابی‌ها (همچون آلودگی و ناخالصی) هستیم. اما در نت پیشگویانه به دنبال پایش ارتعاش، صدا، حرارت، و غیره هستیم.

برای شفافیت موضوع به این مثال توجه فرمائید:

اگر شما بتوانید ریشه‌های بیماری و مریضی را قبل از اینکه حتی نشانه‌های آن در بدن شما ظاهر شود حذف کنید دیگر نیاز به دردسرهای رفتن پیش پزشک و عمل‌های شناسایی و درمانی آنها نخواهید داشت.

اگر شما بوسیله ورزش و رژیم غذایی مناسب، توصیه های خاص ارگونومی کار (اینها نقش RCM و RCFA و بقیه ابزارها را بازی می‌کنند)  بتوانید میزان فشار خون و کلسترول بدنتان و … را در حالت نرمال حفظ کنید، شما اقدامات کنشگرایانه انجام داده‌اید. اما اگر از آزمایشات اکو و آلتراسونیک مرتبط با قلب برای شناسایی بیماری های قلبی استفاده می‌کنید، اینها اقدامات پیشگویانه است.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

فعالیت‌های پیشگیرانه

تئوری پنجره شکسته و فعالیت‌های پیشگیرانه

Broken-window

 

 

به چند سوال زیر فکر کنید؟ این سوالات را در محیط‌های کارگاهی و در میان پرسنل نت زیاد می‌شنوید:

1-     آیا این همه دردسر برای ایجاد نظام آراستگی محیط کار(5S) ارزش و بازدهی دارد؟

2-   این همه تاکید بر نظام آراستگی میز و دفتر بنده در حقیقت توهین به شعور ماست، یعنی خودمان نمی‌توانیم نظم و ترتیب دفتر خودمان و کارگاهمان را تشخیص دهیم؟

3-     بعد از بیست سال سابقه کار اینقدر خبره کار شده‌ایم که نیاز به هیچ ابزار ایمنی نداریم.

4-     پیشگیری از وقوع حادثه با چه هزینه‌ای؟ در حقیقت هر زمانی اتفاق و حادثه‌ای در کارگاه اتفاق افتاد خودمان رفع و رجوع می‌کنیم.

5-     از زمان نصب این تجهیز من اپراتور آن بوده‌ام و تعمیراتش را انجام داده‌ام، نیاز به این همه کار اضافی نیست. (PM و PdM)

خوب، به این تئوری توجه کنید:

در سال 1960 نیویورک یکی از بدترین شهرها از لحاظ جرم و جنایت بود. 2 روانشناس بر روی میزان جرم در ایستگاه‌های متروی نیویورک شروع به مطالعه کردند. دریافتند عمده کسانی که بدون بلیت وارد مترو می‌شوند و در ایستگاه‌ها ایجاد مشکل می‌کنند، از پنجره‌های شکسته ایستگاه‌ها وارد مترو شده‌اند.

ساختمانی را با تعدادی شیشه شکسته در نظر بگیرید. اگر پنجره ها تعمیر نگردند باعث توجه خرابگرها میشوند تا تعداد بیشتری از پنجره ها را بشکنند. سرانجام حتی ممکن است وارد ساختمان شوند و اگر ساختمان خالی باشد در آنجا اقامت گزینند و آتش درست کنند. یا یک پیاده رو را در نظر بگیرید، اگر مقداری زباله جمع شود، بزودی زباله های بیشتری جمع میگردد. نهایتاً، مردم کیسه های آشغال خود را در آنجا رها میکنند یا به ماشینها دستبرد زده میشود.

حل مشکلات وقتی که هنوز جزئی هستند، یک استراتژی موفق برای جلوگیری از خرابکاری میباشد. پنجره های شکسته را در مدت زمان کوتاهی (مثلاً یک روز یا یک هفته) تعمیر کنید. تمایل خرابکارها، برای شکستن پنجره‌‌‌ها یا آسیب بیشتر، بسیار کمتر خواهد شد.

در حقیقت در محیط کار نیز اگر ما منافذ و زمینه‌های بروز خطا/ خرابی/ حادثه را نادیده بگیریم، در حقیقت پنجره‌های شکسته در کارگاه و محیط کاری خود داریم. خرابی‌هایی پنهان را شناسایی کنید، خرابی‌های مزمن را نادیده نگیرید، علل ریشه‌ای خرابی‌ها را شناسایی کنید که همان پنجره‌های شکسته هستند.

برگردید به محل کارتان و در دفتر کارتان، در محیط کارگاهی، کارخانه و بر روی تجهیزاتتان تمامی پنجره‌های شکسته را شناسایی کنید و آنها را اصلاح کنید یا فعالیت‌های پیشگیرانه برای آنها تعریف کنید، وگرنه باید منتظر حوادث مرتبط با ایمنی و خرابی‌های اضطراری باشید.

شما می توانید با ذکر نام منبع (سایت دانشنامه نت) و لینک سایت (www.mpedia.ir) این مطلب را باز نشر دهید.

شرکت بهره وران نت

برنامه آموزشی شرکت مشاوران بهره وران نگهداری و تعمیرات در سال 1394

Pages from TAGHVIM IRBPM - 94

شرکت مشاوران بهره وران نگهداری و تعمیرات در ابتدای سال 1394 در برنامه ای جامع و کامل برای سال 1394، برنامه دوره های آموزشی خود را منتشر کرده است. نکته قوت این برنامه انطباق سرفصل‌های آموزشی با هرم سیستم نت مدل جان کمبل (Uptime) است. 

جهت آگاهی و برنامه ریزی برای شرکت در این دوره ها جدول کامل آموزشی را از اینجا دریافت کنید.

تقویم نت

تقویم 1394با تم نگهداری و تعمیرات از طرف سایت دانشنامه نت

همچنانکه در پست تبریک سال جدید (1394) گفته شد، هسته اصلی فعالیت‌های سال 1394 علمی خواهد بود. از کلیه علاقه مندان حوزه نگهداری و تعمیرات دعوت می‌شود به باشگاه دانشنامه نت بپیوندند و در فعالیت‌های علمی سال 1394 شریک گردند.

درخواست خود را می‌توانید از طریق این فرم و یا ایمیل به mojtaba.hassanian@gmail.com ارسال فرمائید.

در اولین قدم تقویم صنعتی دانشنامه نت که با همکاری بی دریغ جناب مهندس بهنام‌پور تهیه شده است به خوانندگان سایت دانشنامه نت تقدیم می‌گردد. این تقویم را به صورت یکجا از این لینک دریافت کنید.

در صورتی که نیاز به شخصی سازی تقویم دارید، ایمیل بزنید تا اصل فایل‌های PSD برای شما ارسال گردد.

1- فروردین 94:

01

2- اردیبهشت 94:

02

3- خرداد 94:

03

4- تیر 94:

04

5- مرداد 94:

05

6- شهریور 94:

06

7- مهر 94:

07

8- آبان 94:

08

9- آذر 94:

09

10- دی 94:

10

11- بهمن 94:

11

12- اسفند 94:

12